Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 169), Vodafone (canalul 410).

Provocările inteligenței artificiale în 2023: ChatGPT 4, combaterea schimbărilor climatice și probleme legate de etică

De Euronews  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

Inteligența artificială s-a dezvoltat foarte mult în 2022 și a reușit să genereze de la zero texte, videoclipuri și imagini impresionante. Pe lângă faptul că este o sursă de fascinație, este și una care poate provoca teamă.

Dincolo de scrierea de texte și crearea de imagini, inteligența artificială va afecta toate industriile, de la sectorul bancar la cel al sănătății, dar nu este lipsită de prejudecăți, care se pot dovedi dăunătoare.

Iată cum ar putea evolua inteligența artificială în 2023 și la ce trebuie să fim atenți, conform Euronews Next.

Chatbots și concurența

La începutul anului 2022, OpenAI a lansat DALL-E 2, o tehnologie de învățare profundă care produce imagini din instrucțiuni tastate. Google și Meta au lansat apoi AI care poate produce video din instrucțiuni de text.

Cu doar câteva săptămâni în urmă, OpenAI a lansat ChatGPT 3, care s-a catapultat pe scenă pentru a produce texte elocvente și bine documentate la comanda unei scurte descrieri textuale.

Acum, următorul lucru care va urma, care ar putea fi lansat în 2023, este, bineînțeles, un upgrade: GPT-4. La fel ca predecesorul său, se zvonește că va putea traduce în alte limbi, va putea rezuma și genera texte și răspunde la întrebări și va include un chatbot. De asemenea, se pare că va avea un trilion de parametri, ceea ce înseamnă că va produce răspunsuri mai precise și mai rapide.

Elon Musk, unul dintre primii creatori ai OpenAI, a criticat deja ChatGPT pentru că refuză să răspundă la întrebări pe teme specifice, cum ar fi mediul înconjurător, din cauza modului în care a fost programat.

Un alt lucru care trebuie urmărit în 2023 este modul în care alți giganți din domeniul tehnologiei vor reacționa la concurență.

Conducerea Google a emis un „cod roșu” atunci când ChatGPT 3 a fost lansat, din cauza îngrijorărilor legate de impactul pe care l-ar avea asupra motorului de căutare al Google, potrivit New York Times.

Inteligența artificială în afaceri și rezolvarea problemelor lumii

Inteligența artificială (AI) are, de asemenea, potențialul de a juca un rol în lupta împotriva schimbărilor climatice, deoarece poate ajuta companiile să ia decizii privind durabilitatea și reducerea emisiilor de carbon mult mai ușor.

„Această tehnologie poate ajuta companiile și guvernele să abordeze această provocare și să facă din lume un loc mai bun pentru noi din punct de vedere ecologic”, a declarat Ana Paula Assis, director general al IBM pentru EMEA.

Ea a declarat pentru Euronews Next că AI permite luarea mai rapidă a deciziilor, ceea ce este necesar mai ales în contextul îmbătrânirii populației, deoarece „pune o mare presiune asupra competențelor și capacităților pe care le putem avea pe piață”.

Assis a spus că acesta este motivul pentru care aplicarea AI pentru automatizare a devenit acum „urgentă și imperativă”.

AI nu va transforma doar afacerile. De asemenea, îi poate ajuta pe medici să pună un diagnostic, deoarece grupează datele pentru a calcula simptomele. Poate fi de ajutor chiar și în domeniul bancar și al împrumuturilor.

Credit Mutuel din Franța a adoptat inteligența artificială pentru a-i ajuta pe consilierii săi să ofere răspunsuri mai bune și mai rapide clienților. Între timp, NatWest din Regatul Unit își ajută clienții să ia decizii mai bine informate în ceea ce privește creditele ipotecare.

Cercetările IBM arată că, între primul și al doilea trimestru din 2022, a existat o creștere de 259% a posturilor de muncă în domeniul AI, a declarat Assis.

AI și etica

Pe măsură ce se așteaptă ca tehnologia să se dezvolte în 2023, la fel și întrebările mai profunde din spatele eticii AI. În timp ce AI poate ajuta la reducerea impactului prejudecăților umane, poate, de asemenea, să înrăutățească mult problema.

Amazon, de exemplu, a încetat să mai folosească un algoritm de angajare după ce s-a constatat că acesta favoriza aplicațiile care foloseau cuvinte precum „capturat” sau „educat” - cuvinte care s-au dovedit a fi folosite mai mult pe CV-urile bărbaților.

Între timp, ChatGPT nu va permite scrisul unei postări rasiste pe blog, spunând că „nu este capabil să genereze conținut ofensator sau dăunător”.

Acest conținut tendențios sau dăunător și rasist este posibil deoarece AI este antrenat pe sute de miliarde de cuvinte și surse care sunt preluate de pe site-uri web și din social media.

Transparență privind modul în care funcționează algoritmii

Un alt mod în care AI poate perpetua prejudecățile este prin intermediul sistemelor care iau decizii bazate pe date de instruire anterioare, cum ar fi deciziile umane părtinitoare sau inegalitățile istorice și sociale. Acest lucru se poate datora, de asemenea, unor lacune în datele disponibile, de exemplu, sistemele de recunoaștere a fețelor care ar putea să fi luat eșantioane în principal de la bărbați albi.

Prin urmare, responsabilitatea unei AI mai echitabile și mai puțin dăunătoare nu revine doar companiilor de AI care creează instrumentele, ci și companiilor care utilizează tehnologia.

Cercetarea IBM arată că 74% dintre companiile intervievate au declarat că încă nu dispun de toate capacitățile necesare pentru a se asigura că datele utilizate pentru a antrena sistemele de AI nu sunt părtinitoare.

O altă problemă este lipsa instrumentelor și a cadrelor care să le ofere companiilor posibilitatea de a explica și de a fi transparente cu privire la modul în care funcționează algoritmii.

„Acestea sunt într-adevăr capacitățile de încorporare pe care trebuie să le vedem realizate de companii pentru a oferi o utilizare mai echitabilă, mai sigură și mai sigură a inteligenței artificiale”, a declarat Assis.

Distribuie

Taguri