Euronews România a realizat, în premieră, un interviu cu unul dintre piloții care testează avioanele F-35 – unele dintre cele mai moderne și avansate aeronave militare din lume. Acest tip de avion a fost folosit recent de armata Poloniei pentru a doborî un roi de 20 de drone care le-au încălcat spațiul aerian în această toamnă.
România va mai avea de așteptat cel puțin cinci ani până să primească propriile avioane F-35 comandate din Statele Unite.
Scott „Shark” McLaren testează avioanele F-35 imediat după ce ele sunt fabricate. Lucrează la LookHeed Martin, compania care coordonează programul F-35 gestionat de Pentagon. Și-a câștigat porecla „Rechinul” datorită preciziei și instinctului de vânător, la manșă.
Scott „Shark” McLaren– pilot de avion F-35: „Avionul a fost proiectat de la început să fie «invizibil» sau greu de observat. Această capacitate îl face greu de văzut pe radar față de alte aeronave. Cu această configurație, armele sunt transportate în interior. Deci, ai abilitatea de a păstra armele ascunse, nu în afara aeronavei, așa cum se întâmplă în cazul F-16 sau al altor aeronave de generația a IV-a. La fel este și în cazul combustibilului.”
„Shark” McLaren a făcut teste în premieră pentru distrugerea unei drone cu o rachetă lansată din avionul multirol din generația a cincea. Față de supersonicul F-16, avionul F-35 colectează informații din mai multe surse și la procesează automat ceea ce aduce un avantaj în lovirea țintelor
Scott „Shark” McLaren– pilot de avion F-35: „Când pilotam F-16, trebuia să adun diferite bucăți de informații și luam o bucată de la un anumit senzor, pe care o vedeam pe un anumit ecran, altă informație prin comunicații dacă vorbeam cu cineva prin stația radio, alte date de la containerul de ochire cu infraroșu și trebuia să pun cap la cap toate astea în cap. La F-35, asta se face prin fuziunea senzorilor, pentru mine.”
Piloții români mai așteaptă până când vor putea folosi și ei „avioanele invizibile”. România a semnat anul trecut cu Guvernul SUA un contract de 6,5 miliarde de dolari pentru livrarea a 32 de avioane F-35 care vor fi cantonate la baza din Câmpia Turzii.
Cătălin Micloș – comandant, Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii: „Sperăm ca la inceputul anilor 2030 sa putem vedea primele F-35 zburand in Romania”
Pentru a fi pregătiți la manșa F-35, Armata română a trimis deja la instruire în America piloți și tehnicieni. Flota aeriană a României se bazează în prezent pe 2 escadrile de avioane supersonice F-16.
