Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Primul port construit de la zero după Revoluție în Constanța. Va costa peste 80 de milioane de lei, bani proveniți din fonduri europene

Apare un nou port în apropiere de Marea Neagră.  Este vorba despre Portul Ovidiu, situat pe malul stâng al Canalului Poarta Albă Midia Năvodari. Acesta ar putea prelua o parte din traficul din Portul Constanța, aproape sufocat de cantitățile uriașe de mărfuri apărute odată cu izbucnirea războiului din Ucraina. Noua facilitate, construită cu fonduri europene, va avea 3 dane, platforme de operare și stocare, dar și drumuri de acces pentru tiruri. În paralel, autoritățile au în plan modernizarea unui alt port fluvial, aflat în apropiere de Năvodari. 

Noul port va fi construit pe o suprafață de peste 33 de mii de metri pătrați și va permite acostarea barjelor care intră în județul Constanța pe Canalul Dunăre Marea Neagră. 

Lucrările la noul port sunt în toi și sunt preconizate să se finalizeze n vara anului 2025. Portul Ovidiu va avea 3 dane și o capacitate de operare de peste 21 de mii de tone și astfel va putea prelua o parte din traficul existent în acest moment în Portul Constanța. 

Peste 80 de milioane de lei,  din fonduri europene,  costă construcția noului port,  cea mai importantă investiție realizată de Administrația Canalelor Navigabile  în ultimii 30 de ani.

Florin Goidea, directorul Administrației Canalelor Navigabile Constanța:  ”Este pentru prima dată când se construiește pe Canalul Dunăre Marea Neagră un port nou. Este foarte posibil ca acest port să fie unul cerealier, să se construiască un siloz, aprovizionarea de la camioane după care încărcarea pe barje pentru Portul Constanța, se va mai reduce presiunea care este pe portul Constanța.”

Cheul va avea o lungime de peste 360 de metri și va permite operarea unui număr de trei barje a câte trei mii de tone, dar este prevăzut și cu spații pentru stocarea mărfurilor. 

Morne Abdurafi, manager proiect: ”Am avut în vedere la proiectarea portului și stocarea de cereale, de fapt ideea de aici a plecat, de la aceste solicitări, de la acet boom al cerealelor din ultima perioadă. Portul are acces rutier, noi reabilităm drumul de acces, reabilităm un pod ca să avem două sensuri de circulație astfel încât camioanele de mare tonaj să poată intra în bune condiții către portul nou.” 

În paralel, autoritățile au în plan și reabilitarea portului vechi, de malul drept al canalului din dreptul localității Ovidiu, dar și Portul Luminița din Năvodari. Facilitățile ar putea prelua o parte din traficul de mărfuri din Portul Constanța care a ajuns anul acesta la 80, 5 milioane de tone, cu 20% mai mult față de anul trecut. Aproape jumătate dintre mărfuri au fost cereale.

Florin Vizan, directorul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța: ”Traficul total de cereale  a ajuns la 31,2 milioane de tone, o creștere de 45% față  de aceeași perioadă a anului trecut. Cerealele ucrainene reprezintă 12,3 milioane tone, din care 6,5 milioane trafic maritime și 5,8 milioane, traffic fluvial.”

Infrastructura portuară de pe canalele navigabile din județul Constanța mai cuprinde două porturi fluviale, respectiv  Medgidia și Basarabi, construite odată cu Canalul Dunăre Marea Neagră.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE