Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Overbooking. Ce este fenomenul și cum fac bani în plus companiile aeriene

Aproape toate zborurile sunt suprarezervate. Vânzarea biletelor care depășete capacitatea reală este legală, iar industria susține că pasagerii beneficiază de această practică.

V-ați prezentat vreodată pentru a prinde un zbor pe care l-ați rezervat și plătit cu săptămâni în avans, pentru a afla că a fost suprarezervat?

S-ar putea să vă întrebați cum poate fi permisă o astfel de practică, dar vânzarea în exces a biletelor este de fapt o practică legală, inclusiv în Uniunea Europeană.

Companiile aeriene calculează numărul mediu de pasageri care ar putea să nu se prezinte la un zbor și vând biletele în consecință, potrivit Euronews Travel.

Dar, în cazul în care fiecare deținător de bilet se prezintă, este evident că nu există suficiente locuri și, în mod inevitabil, unii sunt eliminați din zbor.

Mulți pot vedea, în mod normal, nedreptatea inerentă în acest caz, dar companiile aeriene susțin că o astfel de situație este rară, iar suprarezervarea zborurilor le permite să mențină prețurile biletelor la prețuri accesibile, în timp ce pasagerii care nu se prezintă nu se confruntă cu repercusiuni legale.

Este o situație avantajoasă atât pentru companiile aeriene, cât și pentru pasageri?

În Uniunea Europeană, pasagerii trebuie să primească compensații și să fie redirecționați, conform unui regulament din 2004. De asemenea, majoritatea companiilor aeriene din întreaga lume au instituit sisteme de compensare.

Dar pierderile colaterale, cum ar fi o cameră de hotel rezervată pentru o escapadă de weekend, nu sunt rambursate. De asemenea, unii susțin că nu există o compensație adecvată pentru pasagerii care pierd o zi de naștere, o nuntă sau o înmormântare.

Cu toate acestea, experții spun că suprarezervarea rareori duce la probleme semnificative.

"Deși suprarezervarea poate părea o practică riscantă pentru o persoană obișnuită, care poate să nu aibă o înțelegere profundă a sectorului, de fapt, ea nu provoacă prea multe probleme", a explicat Alex Macheras, specialist în industria aviatică.

El a precizat că această practică obișnuită în aviație funcționează, deoarece este relativ rar ca pasagerii să fie mutați, având în vedere că aproape toate zborurile sunt suprarezervate.

"Companiile aeriene nu suprarezervă pur și simplu zborurile cu cifre nerealiste. Ele fac rezervări pe baza unor date dovedite foarte specifice pentru acel zbor exact", a spus Macheras.

De exemplu, o companie aeriană poate lua în considerare faptul că zborurile foarte devreme înregistrează mai multe neprezentări, deoarece unii clienți vor dormi în mod inevitabil în timp ce alarma sună, a spus el.

Suprarezervarea face parte din modelul de afaceri al companiilor aeriene

Este o practică care nu este des întâlnită în lumea afacerilor, dar experții asigură că este o fațetă normală a modului în care funcționează industria aviatică.

"Companiile aeriene lucrează cu marje incredibil de mici, câștigând în jur de 10 dolari (9 euro) pe bilet la clasa economică", a declarat Macheras.

Una dintre strategiile pe care le folosesc companiile aeriene pentru a rămâne profitabile este stabilirea dinamică a prețurilor, care reacționează la cerere și ofertă, pasagerii plătind tarife diferite în funcție de momentul în care își cumpără biletele.

Suprarezervarea este doar una dintre aceste diverse strategii pe care companiile aeriene le aplică pentru a obține profituri.

Aceasta face parte din modelul de afaceri al sectoarelor și permite companiilor aeriene să mențină tarifele la prețuri accesibile. Dacă acest lucru ar deveni ilegal, "tarifele ar crește imediat, deoarece companiile aeriene nu ar mai avea această plasă de siguranță financiară", a avertizat Macheras.

Cu toate că persoanele care experimentează în mod direct faptul de a fi dat afară de pe un zbor vor percepe această practică ca fiind nedreaptă, "în ansamblu și cu o mai bună înțelegere, aceasta este un beneficiu atât pentru industrie, cât și pentru pasageri", potrivit lui Macheras.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE