Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

Olanda, printre cele mai prietenoase națiuni pentru bicicliști. Țara are mai multe biciclete decât cetățeni

Publicat de: Bianca Chirilă

Olanda a devenit cel mai important exemplu de națiune prietenoasă cu bicicliștii. Țara are mai multe biciclete decât cetățeni și chiar și prim-ministrul țării merge adesea cu bicicleta la serviciu.

În 2018, mai mult de un sfert din toate călătoriile au fost efectuate cu bicicleta, un contrast puternic cu Marea Britanie, Franța și Irlanda, unde această cifră scade la mai puțin de 5% din călătorii.

Olanda, adăpostul a 23 de milioane de biciclete

Până în anii 1970, orașele din Țările de Jos erau, la fel ca majoritatea orașelor din Europa, pline de mașini. O creștere rapidă a deținerii de mașini a însemnat că până în 1970, existau 100 de mașini la 500 de locuitori. Străzile olandeze, multe construite în perioada medievală, nu au fost proiectate pentru acest tip de trafic, iar rezultatele au fost dezastruoase. În 1971, peste 3.000 de oameni au murit în accidente rutiere, iar aproape 500 dintre victime au fost copii.

Acest lucru a declanșat o mișcare numită „Stop de Kindermoord” (n.r. Opriți crimele asupra copiilor).

Reacția publică împotriva ratelor de mortalitate atât de ridicate a coincis și cu criza petrolului din 1973, când unii membri ai Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol au redus producția de petrol și au pus sub embargo exporturile către anumite țări.

Combinate împreună, aceste două evenimente au fost suficiente pentru a convinge guvernul olandez ia măsuri. Poate cea mai importantă acțiune pe care guvernul olandez a luat-o pentru a încuraja oamenii să folosească bicicletele a fost crearea pistelor pentru biciclete.

Astăzi, Olanda are peste 35.000 km de piste pentru biciclete, în timp ce rețeaua de drumuri a țării este de doar 140.000 km.

Dar Olanda nu s-a oprit aici, țara are și o serie de drumuri folosite de mașini și biciclete, unde bicicletele au prioritate. Pe multe dintre aceste străzi, veți găsi indicatoare cu „fietsstraat auto te gast”, ceea ce înseamnă că „mașinile sunt oaspeți”.

Sensurile giratorii olandeze sunt un alt exemplu, prin care planificarea urbană a devenit mai axată pe biciclete și pietoni. Aproximativ 60% dintre sensurile giratorii din orașele olandeze au o pistă circulară de biciclete separată. În majoritatea zonelor urbane, bicicliștii au prioritate.

Pe lângă faptul că au proiectat drumuri care ajută bicicliștii, autoritățile au investit și în parcări pentru biciclete. În 2019, orașul olandez Utrecht a devenit gazda celui mai mare parc de biciclete cu mai multe etaje, din lume, cu spațiu suficient pentru 12.500 de biciclete. De asemenea, țara a lucrat pentru a permite o tranziție lină între diferitele forme de transport, majoritatea gărilor având acum parcuri de biciclete.

În plus, unele trenuri au chiar și un vagon special pentru biciclete sau spații pentru biciclete în vagoane.

Beneficiile mersului cu bicicleta sunt numeroase

Beneficiile mersului cu bicicleta sunt numeroase, fiind, astfel, ușor de înțeles de ce țările din întreaga lume încep să urmeze exemplul Olandei.

În urma unui studiu din 2016, din Marea Britanie, cu privire la avantajele ciclismului, s-a constatat că nu a fost numai benefic pentru bicicliști, ci și a îmbunătățit productivitatea, a avut un impact pozitiv asupra societății și a redus costurile legate de sănătate.

Această industrie, ce cuprinde producția, vânzările, întreținerea și închirierea de biciclete, oferă 13.000 de locuri de muncă cu normă întreagă în toată țara.

Însă Olanda nu se oprește aici, iar secretarul de stat în Infrastructură a înaintat Parlamentului un nou proiect, care are ca obiectiv să convingă încă 100.000 de persoane să folosească bicicleta în următorii doi ani și jumătate.

De asemenea, autoritățile analizează în prezent planurile cu privire la modul în care ar putea oferi biciclete celor peste 200.000 de copii și tineri care nu și le pot permite.

Și alte țări și orașe au demonstrat că mașinile pot fi înlocuite cu bicicletele.

Spre exemplu, în Sevilla, Spania, numărul călătoriilor efectuate pe biciclete a crescut de la sub 7.000 în 2006 la peste 70.000 în 2011. Sevilla are acum o întreagă rețea de piste pentru biciclete.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE