Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Mașinile electrice ar putea deveni mai accesibile. Ce ar putea influența scăderea prețurilor

Aproape 20% dintre autoturismele vândute la nivel mondial în 2023 vor fi mașini electrice. De asemenea, odată cu creșterea vânzărilor, prețurile vehiculelor electrice de dimensiuni mici ar urma să scadă, în așa fel încât să rivalizeze cu cel al mașinilor cu motoare pe combustie internă comercializate pe piața nord-americană și europeană până în 2025, arată estimările Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), citate de agenția Reuters.

Experții IEA susțin că ar urma să se înregistreze o creștere a vânzărilor de mașini electrice și datorită legii de reducere a inflației (IRA) adoptată în Statele Unite, prin care este sprijinită industria cu emisii scăzute de dioxid de carbon și facilitează acordarea de subvenții celor care își cumpără mașini electrice, a afirmat directorul executiv al IEA, Fatih Birol, pentru sursa citată.

Potrivit Reuters, China ocupă un loc important, în condițiile în care produce jumătate dintre vehiculele electrice care circulă în întreaga lume, inclusiv bateriile pentru acestea, dar și pentru modele plug-in hibrid.

China ocupă un loc proeminent, reprezentând jumătate din vehiculele electrice pe șosele din întreaga lume, inclusiv mașinile electrice cu baterii și cele hibride plug-in, iar 60% din vânzările de vehicule electrice de anul trecut au avut loc în această țară, conform perspectivei anuale a AIE privind vehiculele electrice. În 2022, 60% dintre mașinile electrice au fost comercializate pe piața chineză, relevă datele IEA.

Mai mult, producătorii chinezi au scăzut, iar mașinile electrice ajung să aibă un preț apropiat de cele cu motoare pe combustie internă, a afirmat Timar Guell, coordonator de politici pentru tehnologie în energie din cadrul IEA.

La nivel mondial, vânzările de mașini electrice ar urma să crească cu 35% anul acesta, la 14 milioane de exemplare, ceea ce reprezintă 18% din totalul autoturismelor comercializate pe piață, în creștere cu 4% față de anul 2020.

"Estimările noastre actuale arată că putem asista la o paritate a prețurilor pentru mașinile electrice de dimensiuni mici și medii pe piețele din America de Nord și Europa undeva la mijlocul anilor 2020... pentru mașinile mai mari, cum ar fi SUV-urile și pick-up-urile, paritatea prețurilor de achiziție va veni probabil mai târziu, probabil în anii 2030", a spus Guell.

În prezent, Guvernele investesc pentru extinderea flotelor de mașini electrice din cauza preocupărilor legate de mediu, pentru a stimula politica industrială și pentru a diminua dependența de petrol, a cărui cerere va scădea cu cinci milioane de barili pe zi până în 2030 din cauza tranziției spre transportul electrificat, a mai precizat Birol.

SUV-urile și mașinile mari dimensiuni reprezintă aproape două treimi din vehiculele electrice în China și Europa și o proporție mai mare în Statele Unite. În economiile emergente și în curs de dezvoltare, vehiculele electrice cu două sau trei roți sunt mai numeroase decât autoturismele cu motoare termice. Mai mult de jumătate din înmatriculările de vehicule cu trei roți din India în 2022 au fost electrice, potrivit studiului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE