Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Expert în educație, despre modificările anunțate de Sorin Cîmpeanu pentru viitorul an școlar „Este o transformare profundă de sistem”

Următorul an școlar va aduce noutăți majore pentru elevi și profesori, deopotrivă. Se va renunța la teze și medii semestriale, iar la finalul anului va exista o singură medie generală. Profesorii vor avea autonomie totală, iar elevii vor fi evaluați mai des.

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: „Au fost mai multe variante de lucru, s-a agreat ca numărul minim de note să fie egal cu n+3, unde n este numărul de ore alocate săptămânal pentru o anumită disciplină. Spre exemplu, o materie care este învățată de elevi două ore pe săptămână va avea nevoie de cinci note.”

În fiecare școală va fi înființată o comisie pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică, iar școlile vor folosi doar catalog electronic, care trebuie tipărit și arhivat.

În plus, ministrul Educației a anunțat și un program de un miliard de euro pentru reducerea abandonului școlar, dar și un program integrat național „Masă sănătoasă în școli", pentru cinci ani.

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: „Ministerul Sănătății va întocmi o listă a alimentelor sănătoase. Ministerul Agriculturii se va concentra pe furnizarea acestor produse alimentare românești. Va fi inclus și un baton nutritiv bio, de exemplu.”

Totodată, va fi modificată radical structura anului școlar 2022-2023: în loc de semestre vor exista cinci module de învățare, care vor alterna cu cinci vacanțe. În luna februarie va exista o vacanță mobilă, decisă la nivel de Inspectorat Școlar. Dacă la nivelul Municipiului București s-a decis ca vacanța să fie în a doua jumătate a lunii, 30 de județe au optat ca vacanța să fie în ultima săptămână din februarie.

Marian Staș, expert în educație, a vorbit despre consecințele acestor modificări în cadrul ediției „Euronews ACUM”.

Se anulează tezele din școli. Este bine sau este rău?

„Este o transformare profundă de sistem, anunțată de ministrul Educației, cu consecințe majore în schimbarea paradigmei modelului educațional. Eu pun laolaltă setul de măsuri anunțate de ministrul Educației, ieri, cu nevoia critică de transformare de model curicular. Altminteri, riscul este ca tot ceea ce am aflat ieri să devină formă fără fond, pentru că un astfel de set de măsuri aplicat actualului model este inoperant sau cu un randament foarte scăzut. Nu este nici bine, nici rău, ci va genera o serie de consecinte în planul evaluării, în felul în care profesorii vor interacționa cu elevii, în conținut și așa mai departe”, a explicat Marian Staș.

Expertul în educație a mai adăugat că este „un moment important, un punct de inflexiune, de început de schimbare de paradigmă”.

„S-au anunțat deja în anul școlar trecut primele cinci școli publice din România care au început să proiecteze modele curiculare proiectate de ele însele. Colegiul Național Gheorghe Lazăr, Școala Gimnazială Curcani din Călărași, Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din Râmnicu Sărat, cei de la Baia Mare și de la Iași au început pilotarea aceasta culiculară, care, de fapt, anunță sau precede aceste transformări, pe care le-am aflat ieri și care vor intra în vigoare de anul acesta școlar prin ordin de ministru”, a mai spus Staș.

Ce înseamnă media generală pentru elevi de la finalul anului?

Marian Staș a menționat că media generală de la finalul anului înseamnă pentru elevi regândirea structurală a felului în care se vor raporta la materie și la noțiunea de evaluare.

„Înseamnă o regândire structurală a felului în care se vor raporta la materie, la conținuturi și la noțiunea de evaluare. Sunt convins că profesorii vor ști să găsească cele mai bune cadențe de evaluare, astfel încât, la sfârșit, nota finală sau media finală să reflecte exact așa cum trebuie, cu acuratețe, nivelul la care copiii se vor afla. Este un exercițiu nou”, a mai spus acesta.

„Masa sănătoasă în școli”

„Eu m-aș aștepta ca acest program anunțat acum, menit să reducă și abandonul școlar, dar să și asigure condiții bune de hrănire pentru copii în școli să fie cât mai bine pliat pe nevoile din comunități. Una dintre vulnerabilitățile programului anterior a fost că toată lumea mânca același fel de mâncare, ceea ce mi se pare imposibil. Gândiți-vă la preferințele fiecăruia și la nevoile fiecăruia”, a mai spus Marian Staș.

Ministrul Educației anunță și un program de un miliard de euro pentru a rezolva problema hranei. În realitate cum este?

„Eu cred că de data asta lucrurile vor sta altfel. Spre deosebire de celelalte exerciții financiare, de data asta cred că nu va fi de glumă. Planul Național de Redresare și Reziliență, care include miliardul despre care vorbim, are două proprietăți foarte dure pentru sistem - este obligatoriu de investit și de cheltuit sume foarte mari în timp foarte scurt, ori asta presupune rigoare și o probabilitate destul de scăzută de a strica jocul”, a conchis expertul.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE