Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

De la muzică, la mâncare și filme, cultura sud-coreeană devine din ce în ce mai cunoscută la nivel internațional. Amploarea acestui fenomen poartă numele de Hallyu sau Valul Coreean.

Kpop, muzica pop coreeană, se află în centrul valului, iar reprezentanții momentului sunt membrii trupei BTS: Kim Namjoon, Kim Seokjin, Min Yoongi, Jung Hoseok, Park Jimin, Kim Taehyung și Jeon Jungkook.

BTS, sau Bangtan Sonyeondan, și-a pus amprenta în industria muzicală la nivel global și au fani din toate zonele lumii, inclusiv România.

De ce este un fenomen?

Este suficient să privim ultimele date pentru a vedea modul în care trendurile coreene s-au extins peste granițe, mai ales kpopul.

39% dintre respondenții unui studiu spun că genul de muzică kpop este „foarte popular”, că este cunoscut publicului larg și că produse conexe pot fi găsite pe piețele din țările lor, potrivit Statista.

Sondajul a fost realizat în 18 țări. Au fost 8.500 de respondenți, femei și bărbați, cu vârste între 15 și 59 de ani. Vârsta respondenților distruge un mit, anume că doar fetele de 15 ani ascultă kpop.

În 2021 au fost vândute peste 57 de milioane albume fizice ale artiștilor kpop, arată datele de la Gaon Chart.

BTS, trupa coreeană a momentului

Potrivit Hyundai Research Institute, BTS aduce aproximativ cinci miliarde de dolari economiei sud-coreene în fiecare an. Grupul alimentează interesul pentru elementele culturale coreene: turism, limbă, filme, televiziune, modă și mâncare. Membrii evită să menționeze vreun produs în live-urile pe care le au cu fanii, pentru că știu că ar zbura de pe rafturi până a doua zi.

Concertele sold out nu mai sunt un motiv de mirare, când vine vorba de BTS. ARMY, numele oficial al fanilor lor, intră într-o adevărată stare de agitație atunci când biletele sunt puse în vânzare, pentru că se dau mai bine decât pâinea caldă.

BTS susține în perioada 8-9 și 15-16 aprilie 2022, în Las Vegas, concerte în cadrul turului Permission to Dance, pe Allegiant Stadium. Biletele au fost puse în vânzare pe 3 martie și au fost epuizate în câteva ore.

În noiembrie 2021 au susținut patru zile de concerte în Los Angeles, pe SoFi Stadium. A fost pentru prima dată când un act muzical a umplut toate cele 70.000 de locuri ale stadionului.

Cei șapte membri sunt considerați deschizătorii de drumuri pentru industria kpop către lumea internațională. Au primit titlul de „Reprezentanți Prezidențiali Speciali pentru Viitoarele Generații și pentru Cultură” în septembrie 2021.

Până în prezent, au câștigat peste 400 de premii și au peste 600 de nominalizări. Au colaborat cu artiști celebri, cum ar fi Coldplay, Halsey, Steve Aoki și a fost confirmat că urmează să lucreze alături de Snoop Dogg.

BTS sunt cunoscuți pentru mesajele puternice pe care le transmit prin piesele lor, pentru coregrafiile complicate, momentele inedite pe care le creează pe scenă, dar și pentru grija pe care le-o poartă fanilor. În timpul pandemiei s-au concentrat pe crearea și livrarea unui conținut care să ajute fanii să treacă peste momentele dificile, fie că au scos o piesă nouă ca Life goes on, fie că au filmat episoade noi din Run BTS, show-ul lor de divertisment.

Câte aprecieri primesc pe Instagram dacă postez doar un fundal roșu?

Utilizatorul @agustd, adică Min Yoongi, rapperul Suga din BTS, are 13.3 milioane aprecieri pentru a doua prima sa postare. Suga a șters prima poză pusă pe Instagram și a postat alta ulterior.

În momentul în care și-a deschis contul de Instagram, în decembrie 2021, idolul a uitat să-și restricționeze secțiunea de comentarii pentru fani. Valul de mesaje pe care l-a primit la prima sa postare, o poză cu un parc, nu se mai oprea. Artistul a șters poza care strânsese nouă milioane de aprecieri și ulterior a postat un fundal roșu, o reprezentare vizuală a modului în care Instagram îi dă bătăi de cap.

Membrii BTS au fiecare conturi de Instagram. Secțiunile de comentarii de la postări sunt închise pentru fani. Doar membrii pot să-și lase între ei comentarii la poze și videoclipuri. De cele mai multe ori micile glume făcute între ei sunt mai apoi subiecte de discuție pentru ARMY, pe social media.

Ce înseamnă ”namjooning” și cum a fost creat termenul?

Am putea spune că fanii kpop au propriul lor dicționar. Termeni precum bias, bias wrecker, aegyo și mulți alții sunt des întâlniți în vocabularul fanilor. Însă, la nivel de fandom, pot lua naștere cuvinte noi.

Cum este termenul ”namjooning”, spre exemplu. Acesta vine de la numele liderului din BTS, Kim Namjoon, cunoscut ca RM sau Rap Monster. Namjooning definește obișnuința de a petrece timpul singur, înconjurat de artă sau de natură. Reprezintă un moment de respiro.

Artistul are obiceiul de a explora singur muzeele de artă sau de a face plimbări prin natură. Pe Weverse, platforma oficială în care fanii și artiștii pot interacționa, #namjooning a fost folosit pentru 57k postări. În momentul în care ARMY se bucură de clipe de liniște folosesc acest hashtag și împărtășesc experiența cu ceilalți.

Namjooning nu este singurul termen creat și utilizat des.

Borahae = I purple you, sau cea mai frumoasă declarație pentru un ARMY

Kim Taehyung, cu numele de scenă V, a creat termenul borahae în timpul unui concert din 2016. Borahae înseamnă „Te voi iubi până la sfârșitul zilelor”. Expresia combină două cuvinte coreene: violet (bora) și te iubesc (saranghae). Taehyung a inventat pe loc semnificația culorii mov, spunând că este ultima culoare din curcubeu și înseamnă ”voi avea încredere în tine și te voi iubi pentru mult timp”.

ARMY au adorat noul cuvânt și l-au transformat într-un simbol pentru fandom. Tocmai de aceea l-au apărat în momentul în care o companie de cosmetice din Coreea de Sud a solicitat autorizarea drepturilor de autor pentru acest termen în septembrie 2020. ARMY au ținut în trending #ProtectBorahae pe Twitter, explicând de ce a devenit un simbol pentru ei și faptul că nu acceptă să fie folosit de un alt brand.

Ulterior, compania de cosmetice a renunțat la cererea de înregistrare a mărcii.

Un astfel de moment arată nivelul de dedicarea al fanilor BTS, care poate fi greu de înțeles din punctul de vedere al unui om care nu face parte din fandom. Unul dintre motivele pentru care fanii au acest comportament este poate și cel mai simplu: ei simt că membrilor BTS le pasă cu adevărat de fanii lor. Prin urmare, ARMY îi răsplătesc cu aceeași monedă.

Cu ARMY Bomb la concertul de la cinema

Valul coreean a atins și România.

În februarie, s-a difuzat la cinema concertul Permission to Dance ținut în Seul. Fanii români și-au adus ARMY bombul la concert, pentru a lumina sala, chiar dacă idolii lor erau la mii de kilometri distanță. ARMY bomb este înlocuitoarea brichetei aprinse din timpul concertelor.

În România există magazine unde se vând produse coreene, de la alimente specifice la produse de îngrijire personală și de uz casnic. Acest fapt arată interesul românilor pentru cultura coreeană.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE