Studiu: Timpul petrecut în fața ecranelor ar putea afecta performanțele școlare ale copiilor

Un nou studiu arată că un nivel ridicat de timp petrecut în fața ecranelor în primii ani de viață poate influența negativ performanțele academice timpurii ale copiilor, potrivit Euronews Next.

Cercetarea subliniază importanța formării unor obiceiuri sănătoase încă din copilărie, dar contribuie și la o dezbatere amplă privind rolul tehnologiei în dezvoltarea celor mici.

Publicat în revista JAMA Network Open, studiul arată că micuții care petrec cel mai mult timp în fața ecranelor tind să obțină scoruri mai slabe la testele de citire și matematică.

Cercetătorii au urmărit peste 3.000 de copii din Ontario, Canada, între anii 2008 și 2023, corelând datele raportate de părinți privind timpul de utilizare a ecranelor cu rezultatele copiilor la testele standardizate din clasele a treia și a șasea (vârstele de aproximativ 8 și 11 ani).

Studiul a analizat legătura dintre timpul total petrecut în fața ecranelor — fie că este vorba despre jocuri video, vizionarea la televizor sau utilizarea dispozitivelor digitale precum computere, telefoane mobile și tablete — și performanțele școlare.

Rezultatele arată că cei care petrec mai mult timp pe ecrane, mai ales pe televizoare și dispozitive digitale, au avut rezultate mai slabe la citire și matematică. Totuși, cercetătorii nu au identificat nicio legătură între timpul petrecut în fața ecranelor și abilitățile de scriere.

De asemenea, doar 20% dintre părinți au declarat că copiii lor se joacă jocuri video. În cazul fetelor, jocurile video au fost asociate cu rezultate mai slabe la citire și matematică în clasa a treia, comparativ cu băieții.

„Rezultatele evidențiază importanța dezvoltării unor intervenții timpurii pentru copii și familiile lor, care să promoveze obiceiuri sănătoase de utilizare a ecranelor”, a declarat dr. Catherine Birken, coautoare a studiului și cercetător principal în sănătatea copilului la SickKids Research Institute din Toronto.

Totuși, autorii recunosc și limitele studiului: datele raportate de părinți pot fi părtinitoare, iar legătura observată este una de asociere, nu de cauzalitate — adică studiul arată că există o corelație, dar nu dovedește că timpul petrecut în fața ecranelor cauzează rezultate mai slabe la școală.

Chris Ferguson, profesor de psihologie la Universitatea Stetson (SUA), care nu a fost implicat în cercetare, avertizează că datele aparent semnificative dintr-un studiu științific nu reflectă întotdeauna realitatea cotidiană:
„Implicațiile în viața reală sunt mult mai puțin clare”, a spus el.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recomandă un maxim de o oră de timp petrecut în fața ecranelor pe zi pentru copiii cu vârste între 2 și 4 ani, și deloc pentru bebelușii sub un an.

Totuși, experții subliniază că nu orice interacțiune cu ecranele este dăunătoare. Un raport al Uniunii Europene din 2025 arată că un nivel moderat de utilizare a ecranelor și timpul interactiv petrecut de bebeluși cu părinții în fața ecranelor pot contribui la dezvoltarea limbajului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE