Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Investigație complexă în cazul imploziei submersibilului Titan. Dificultățile întâmpinate de anchetatori

La doar o zi după dezvăluirile privind implozia submersibilului Titan în Oceanul Atlantic, oficialii întâmpină dificultăți în a stabili cine este responsabil de investigarea dezastrului produs în apele internaționale. Potrivit The Associated Press, Garda de Coastă a SUA a anunțat că o anchetă oficială nu a fost demarată încă, deoarece agențiile sunt în continuare în căutarea de indicii cu privire la cauzele accidentului soldat cu moartea a cinci persoane.

"Știu că există, de asemenea, o mulțime de întrebări despre cum, de ce și când s-a întâmplat acest lucru. Acestea sunt întrebări pentru care vom colecta cât mai multe informații acum", a declarat joi contraamiralul John Mauger, din cadrul Gărzii de Coastă.

Reprezentanții Gărzii de Coastă a SUA au anunțat vineri că toate agențiile implicate încearcă să determine care are autoritatea de a coordona ancheta, ar putea fi una complexă din cauza caracterului internațional al misiunii.

După implozia submersibilului Titan în apele internaționale, Garda americană de Coastă a coordonat misiunea de căutare și salvare. Compania OceanGate Expeditions, care a deținut și operat submersibilul, are sediul în orașul Everett din statul american Washington, însă dispozitivul cu care cei cinci persoane care s-au scufundat în Atlantic pentru a vedea epava Titanicului a fost înregistrat în Bahamas. Firma a fost închisă în momentul în care submersibilul a fost descoperit, notează sursa citată.

De asemenea, nava Polar Prince, care a însoțit submersibilul în expediție, navighează sub pavilion canadian, iar membrii echipajului provin din Marea Britanie, Pakistan, Franța și din Statele Unite.

Submersibilul Titan nu era înregistrat în SUA

Toate aceste elemente îngreunează investigația, în condițiile în care expedițiile la mare adâncime nu sunt atât de bine reglementate. Expedițiile la mare adâncime, precum cele oferite de OceanGate, sunt vizate de mai puține verificări decât în cazul companiilor care trimit oameni în spațiu, a precizat Salvatore Mercogliano, profesor de istorie la Universitatea Campbell din Carolina de Nord, care se concentrează pe istoria și politica maritimă, citat de AP.

Submersibilul Titanul nu era înregistrat ca navă americană sau în cadrul agențiilor internaționale care reglementează siguranța. De asemenea, nu a fost clasificat de un grup de specialiști din industria maritimă care stabilește standarde privind construcția corpului navei.

De altfel, directorul executiv al OceanGate, Stockton Rush, care pilota submersibilul în momentul în care a făcut implozie, își exprimase anterior nemulțumire în legătură cu faptul că reglementările pot împiedica progresul.

"A pune o entitate externă la curent cu fiecare inovație, înainte ca aceasta să fie testată în lumea reală, este o anatemă pentru inovarea rapidă", a scris Rush într-o postare pe blogul companiei sale.

Cercetător din echipa care a găsit epava Titanicului: Submersibilul nu fusese clasificat

Bob Ballard, un membru al echipei de cercetători care a găsit epava Titanicului în anul 1985, a catalogat lipsa certificării submersibilului de către experți externi drept "arma fumegândă" în cazul imploziei.

"Am făcut mii și mii și mii și mii de scufundări... la aceste adâncimi și nu am avut niciodată vreo problemă. Arma fumegândă este că s-a întâmplat prima oară cu un submarin care nu a fost clasificat”, a declarat Ballard la emisiunea "Good Morning America" de la ABC.

Submersibilul Titan a fost dat dispărut duminică, iar ulterior, prin analizarea datelor acustice, Marina americană a descoperit o ”anomalie” care coincide cu o implozie sau cu o explozie în zona în care nava își desfășura activitatea, la momentul în care au fost pierdute comunicațiile, a declarat un oficial de rang înalt al Marinei. Marina a transmis informațiile Gărzii de Coastă, care și-a continuat căutările deoarece datele nu erau considerate definitive.

Cel puțin 46 de persoane au călătorit cu submersibilul OceanGate până la locul epavei Titanicului în 2021 și 2022, conform unor scrisori depuse de reprezentanții companiei la un Tribunal districtual american din Norfolk, Virginia, care supraveghează chestiunile legate de naufragiul Titanicului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE