Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Implozia submersibilului Titan atrage atenția asupra reglementărilor expedițiilor la mari adâncimi. Ce șanse au familiile victimelor în instanță

Submersibilul Titan, care a dispărut duminică, 18 iunie, ar fi făcut implozie, au anunțat specialiștii joi seara. Cei cinci bărbați aflați la bord au murit și este puțin probabil ca rămășițele lor să mai fie recuperate. Ce ar fi trebuit să fie o călătorie de câteva ore până la epava Titanicului s-a transformat într-o tragedie care atrage atenția asupra reglementărilor acestor expediții la mare adâncime.

Deocamdată, legile și convențiile pot fi ocolite de antreprenorii care își asumă riscuri și de turiștii dispuși să plătească sume mari de bani pentru astfel de excursii, scrie AP.

Astfel de operațiuni sunt mai puțin verificate decât sunt analizate companiile care lansează oameni în spațiu. În cazul Titan, acest lucru se datorează, în parte, faptului că nava a operat în apele internaționale, departe de incidența multor legi ale Statelor Unite sau ale altor națiuni, a declarat Salvatore Mercogliano, profesor de istorie la Universitatea Campbell din Carolina de Nord.

Titan nu era înregistrat ca navă americană sau la agențiile internaționale care reglementează siguranța, a adăugat Mercogliano. De asemenea, nu a fost clasificat nici de un grup din industria maritimă care stabilește standarde în chestiuni precum construcția corpului navei.

Stockton Rush, directorul executiv al OceanGate, care a murit pe Titan, a declarat că nu a vrut să fie blocat de astfel de standarde.

"A aduce o entitate externă la curent cu fiecare inovație înainte ca aceasta să fie testată în lumea reală este un blestem pentru inovarea rapidă", a scris Rush într-o postare pe blogul de pe site-ul companiei sale.

Cât de mult cântăresc declarațiile semnate de pasageri

Experții spun că în cazul Titan sunt probabile procese pentru moarte din culpă și neglijență - și ar putea avea succes. Dar acțiunile în justiție se vor confrunta cu diverse provocări, inclusiv cu declarațiile semnate de pasagerii Titan, care au fost avertizați că expediția este periculoasă și că ar putea muri.

Cu toate acestea, declarațiile ar putea să nu apere compania de eventualele procese, potrivit unei analize Reuters.

Se crede că pasagerii, care au plătit până la 250.000 de dolari fiecare, au semnat o declarație de renunțare la răspundere. Un reporter al CBS care a făcut călătoria cu OceanGate Expeditions în iulie 2022 a relatat că declarația pe care a semnat-o menționa posibilitatea morții de trei ori numai pe prima pagină.

Renunțările nu sunt întotdeauna de fier și nu este neobișnuit ca judecătorii să le respingă dacă există dovezi de neglijență gravă sau pericole care nu au fost dezvăluite pe deplin.

"Dacă au existat aspecte ale proiectării sau construcției acestei nave care au fost ascunse pasagerilor sau dacă aceasta a fost operată cu bună știință în ciuda informațiilor că nu era potrivită pentru această scufundare, acest lucru ar merge absolut împotriva validității renunțării", a declarat avocatul specializat în vătămări corporale și expert în dreptul maritim Matthew D. Shaffer.

OceanGate ar putea susține că nu a fost o neglijență gravă și că derogările se aplică deoarece au descris pericolele.

Familiile ar putea, de asemenea, să ceară despăgubiri de la orice părți externe care au proiectat, au ajutat la construirea navei sau au fabricat componente pentru Titan, dacă se dovedește că acestea au fost neglijente și au fost o cauză a imploziei.

OceanGate ar putea încerca să se protejeze de daune prin depunerea unei așa-numite acțiuni de limitare a răspunderii în temeiul legislației maritime, care permite proprietarilor de nave implicate într-un accident să ceară unei instanțe federale să limiteze orice daune la valoarea actuală a navei. Deoarece Titan a fost distrus, valoarea ar fi zero.

Însă OceanGate ar trebui să dovedească faptul că nu a avut cunoștință de eventualele defecte ale submersibilului și ar trebui să suporte sarcina probei, o sarcină greu de îndeplinit, potrivit experților juridici.

Dacă OceanGate ar eșua într-un astfel de caz, familiile ar avea libertatea de a intenta procese de neglijență sau de moarte ilicită.

Reclamanții ar putea cita acuzațiile privind lacunele de siguranță de la OceanGate făcute de un fost angajat într-un proces din 2018 împotriva companiei în instanța federală din Washington.

Angajatul, David Lochridge, a declarat că a semnalat "preocupări serioase privind siguranța", dar a fost ignorat. Acel caz a fost soluționat în condiții nedivulgate, arată documentele judiciare.

De asemenea, un grup de lideri din industrie a scris către OceanGate în 2018, exprimându-și gravele îngrijorări cu privire la siguranța navei și la decizia companiei de a nu certifica Titanul prin intermediul unor terțe părți, cum ar fi American Bureau of Shipping, un lider în clasificarea submersibilelor.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE