Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

GM și Stellantis vor să fabrice mașini electrice fără să depindă de materiile prime din China. Investițiile pe care mizează

Publicat de: Răzvan Mihalașcu

Compania americană General Motors și grupul Stellantis au anunțat miercuri că vor investii în start-up-ul Niron Magnetics pentru a dezvolta magneții necesari mașinilor electrice fără metale rare, în condițiile în care industria auto vrea să-și diminueze dependența de materiile prime importate din China, relatează agenția Reuters.

Producătorii auto vor să contribuie pentru a asigura companiei Niron Magnetics o finanțarea de 33 de milioane de dolari, în așa fel încât să poată produce magneți permanenți, fără a necesita metale rare. Dacă se va dovedi a fi un succes, planul ar putea schimba modul în care sunt folosite materialele în tranziția spre electrificarea mijloacelor de transport.

"Magneții permanenți sunt «eroii necunoscuți» și componentele esențiale dintre numeroasele din care este fabricat vehiculului dumneavoastră.

Au cel mai mare impact pentru GM în trenul de rulare al viitoarelor vehicule electrice. În prezent, aproximativ 90% din aprovizionarea cu magneți din metale rare depinde de China”, a declarat Jonathan Rowntree, directorul executiv al Niron, potrivit sursei citate.

China controlează 95% din producția și aprovizionarea cu metale de pământuri rare, care fac parte integrantă din fabricarea magneților pentru vehiculele electrice și pentru parcurile eoliene. Acest monopol i-a permis Chinei să dicteze prețurile și să exercite presiuni asupra utilizatorilor finali prin controale la export, precizează Reuters.

Decizia vine în contextul în care China a anunțat în octombrie faptul că va solicita licențe de export pentru anumite produse din grafit ce sunt folosite și la fabricarea vehiculelor electrice, cu scopul de a-și proteja securitatea națională.

GM și Stellantis nu au făcut publice date financiare din acordul cu Niron. O sursă a precizat, însă, pentru Reuters, că GM a investit șapte milioane de dolari, Stellantis cinci milioane de dolari.

"Considerăm că tehnologia unică a Niron poate avea un rol esențial în reducerea mineralelor de metale rare din motoarele vehiculelor electrice și ne poate ajuta să ne extindem și mai mult lanțul de aprovizionare pentru vehiculele electrice din America de Nord", a declarat președintele GM Ventures, Anirvan Coomer, conform Reuters.

Cât de importanți sunt magneții în fabricarea mașinilor electrice

Magneții permanenți sunt, în esență, motoarele unui vehicul electric, ajutând la transferul de energie în mișcare.

Motoarele pentru vehicule electrice sunt formate din piese fabricate de obicei din minerale rare, cum ar fi terbiu, disprosiu, praseodim și neodim, care sunt scumpe și care, în prezent, sunt procesate aproape în întregime în străinătate.

Reprezentanții companiei Niron, cu sediul la Minneapolis, au explicat că magnetul său din nitrură de fier - pe care l-a denumit "Clean Earth Magnet" - este mai eficient decât un magnet permanent tradițional realizat cu neodim și praseodim.

"Există o mulțime de etape de fabricație și o lipsă de transparență a prețurilor în această industrie cu pământuri rare, având în vedere concentrarea livrărilor în China", a declarat Tom Grainger, director principal al Niron.

Înțelegerea a fost parafată, în pofida acordului GM din 2021 de a cumpăra magneți de metale rare de la MP Materials. MP s-a luptat să își rafineze propriile metale rare în California, dar a construit o instalație de magneți în Texas.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE