Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Experții spun că educația financiară ar trebui să înceapă mult înainte de gimnaziu

O săptămână a mai rămas până la începutul școlii, iar anul acesta este primul în care elevii de gimnaziu vor avea ore de educație financiară. Experții transmit că o relație sănătoasă cu banii se creează începând cu o vârstă mai mică și că primii profesori de finanțe sunt părinții.

Puțini bani de buzunar

Potrivit unui studiu al unei bănci, copiii românilor primesc cei mai puțini bani de buzunar din toată Europa.

Alexandra este mama a doi copii, iar cel mai mare dintre băieții ei intră în clasa a doua. Va merge la școală fără bani de buzunar.

„Nu simt nevoia să fac acest lucru în clasele primare pentru că stă doar patru ore la școală, pentru că are un sandviș, o apă, cam atât cred eu că e necesar”, spune Alexandra Stănescu.

Alți elevi de clasa a doua primesc bani de la părinți. Alexandra ne-a împărtășit cum a gestionat această realitate pentru a-i crea băiatului ei o relație sănătoasă cu banii:

„Fiecare familie are regulile și că ceea ce face altcineva nu înseamnă că este mai bine, nici ceea ce facem noi nu înseamnă că este mai bine, ci pur și simplu avem propriile reguli de urmat.”

Copiii trebuie să știe de mici că toate lucrurile costă

Psihologii sunt de părere că cei mici trebuie să fie conștienți că toate lucrurile costă chiar de când împlinesc trei ani, atunci când e pregătit să intre în comunitate. A vorbi despre bani copiilor nu înseamnă a-i împovăra, ci înseamnă să-i ajuți sa aibă o reprezentare a ceea ce înseamnă necesități și priorități, spune psihologul Jeni Chiriac.

Jeni Chiriac, psiholog: „Undeva acolo banul înseamnă tentații și înseamnă a satisface anumite nevoie, iar în momentul în care îi spunem copilului nu îi arătăm ce înseamnă să economisească sau să amâne sau să facă alegerea potrivită folosind noțiunea de ban, scump, ieftin, rentabil.”

Banii ar trebui câștigați

Părerile sunt împărțite atunci când vine vorba de banii de buzunar. Trainerii de educație financiară spun că aceștia nu ar trebui să vină ca o alocație, la un timp fix, ci mai degrabă ar trebui câștigați de copii.

Adrian Asoltanie, trainer educație financiară: „Eu am ținut foarte mult ca copii mei să știe că banii se câștigă atunci când faci ceva valoros pentru altcineva, drept pentru care fetele mele nu câștiga gratis, ci le ofer ocazia să își câștige proprii bani.”

O metodă eficientă de a-i învăța pe copii despre obiceiurile sănătoase referitoare la bani este regula celor 3 pușculițe, ne explică profesorii de educație financiară: pușculita de cheltuială, unde ar trebui să intre 50% din bani, cea de mici plăceri, umplută cu 40% din bani și pușculița de economii, unde intra 10% din câștiguri.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE