Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Digitalizați și nu prea. Firmele din România sunt penultimele din UE la investiții în tehnologie

La nivel european, 56 % companii folosesc patru dintre cele 12 tehnologii digitale, între care inteligența artificială și vânzări prin comerţul electronic.

Antreprenorii români care au făcut din dezvoltarea tehnologiilor o prioritate au mers mai mult pe comerțul online, unde rezultatele sunt pe măsura investițiilor.

Peste șase milioane de cumpărători online

Raluca Radu, reprezentant magazin online: „Dacă acum 7 ani plecam de la un site static, acum site-ul nostru arată diferit în funcție de clientul care îl accesează. În România, am plecat de la o piață unde există un număr mic de cumpărători online și am ajuns astăzi la peste șase milioane de cumpărători.”

Afacerile din turism care au vândut online au încasat în total un miliard 400 de milioane de dolari, potrivit unui raport din 2021. Un miliard de dolari aproape s-a încasat și în industria de frumusețe prin plățile online.

Plata online, obicei din pandemie

Cosmin Daraban, specialist e-commerce: „Adopția plății online a crescut mult în pandemie, că vorba aia nu aveai ce face trebuia să comanzi și să plătești online. A mai scăzut puțin după ce s-a încheiat pandemia, dar tot a rămas mai sus decât era înainte.”

La nivel național, peste opt milioane de români fac anual tranzacții digitale, în valoare de peste patru miliarde de dolari. Aici se înregistrează o creștere de 20% față de 2020.

Iar cei mai mulți români își doresc să plătească digital la piață, cand merg cu taxiul și la saloanele de înfrumusețare. Dar asta ar însemna investiții în digitalizare din partea firmelor care activează în aceste domenii.

Fonduri pentru educarea angajaților

Pentru a putea face investiții, statul pune la dispoziția afaceriștilor fonduri prin Planul Național de Redresare. 36 de milioane de euro pe care le pot lua firmele pentru educarea angajaților în domenii noi și 500 de milioane de euro pentru digitalizarea întreprinderilor mici și mijlocii.

Sebastian Burduja, ministrul Digitalizării: „Sunt companii românești care sunt reticente să aducă noi tehnologii sau să-și formeze angajații care s-au obișnuit să aibă performanță cu vechile sistem, care nu sunt întotdeauna digitalizate. Transformarea digitală a unei economii implică un efort de 8-10 ani, ne-o arată exemplele altor state din regiune.”

În Uniunea Europeană, întreprinderile din Finlanda, Danemarca, Malta şi Suedia stau cel mai bine din punctul de vedere al tehnologiei digitale, potrivit Eurostat.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE