De la drone, la aeronave autonome: Cât de aproape suntem de avioanele de linie pilotate de AI

Mașinile autonome deja nu ne mai surprind. Roboțeii care se plimbă singuri pe stradă și duc mâncare clienților sunt o banalitate în orașele mari din SUA. Însă ideea de a avea taxiuri zburătoare fără pilot sau avioane autonome continuă să fascineze.

Cât de aproape suntem de avioane de linie pilotate de AI

Dronele de mici dimensiuni sunt printre cele mai căutate gadget-uri de cei care vor să vadă lumea de sus. În ultimii ani, dronele „au crescut” în dimensiuni și sunt tot mai mult folosite pentru livrări de colete, deoarece alternativa curierilor blocați cu mașinile în trafic vine la pachet cu costuri mari.

Deja drone, livrează deja colete către cumpărători din anumite orașe din Statele Unite, din China sau din diverse țări europene. Și dacă vă numărați printre cei care își doresc autonomie nu doar pentru drone, nu doar pentru livrarea coletelor, ci și pentru livrarea noastră, a pasagerilor, atunci când zburăm dintr-un oraș în altul sau de pe un continent pe altul, să știți că nu sunteți foarte departe de acest vis. Aviația, în mod tradițional, a fost mereu interesată de zona autonomiei atunci când vine vorba despre deplasare.

Pasul către aviație autonomă nu este atât de ridicol precum pare. Deja multe dintre operațiunile făcute de un pilot în aer sunt realizate cu ajutorul algoritmilor. Chiar dacă pare contraintuitiv, traficul aerian e mai simplu: sunt mai puține obstacole decât pe șosea, iar mediul este mult mai predictibil. Și pentru că deasupra norilor nu există vehicule care merg „bară la bară”, transportul aerian autonom este un plan cât se poate de realist.

Yves Delatte, CEO companie producție aerospațială: „E mai degrabă o schimbare de mentalitate pe care trebuie să o facem, pentru că, dacă ne uităm, de exemplu, la mașinile Tesla, acestea au mai puține accidente atunci când rulează autonom. Nu putem accepta greșeli sau accidente cauzate de piloți A.I., dar, de fapt, sunt mai puține accidente atunci când pilotul automat este cel care controlează vehiculul. Și la fel va fi și atunci când zburăm cu avionul — pilotul uman oricum (n.r. prezent) controlează efectiv zborul mai puțin de 50% din timp”.

Totuși, cu cât urci în altitudine, cu atât reglementările sunt mai stricte. Chiar și pentru a putea opera o banală dronă ai nevoie de certificări europene. Pentru a face taxi aerian sau pentru a ridica de la sol un avion pilotat de A.I., provocările sunt chiar mai mari.

Charles Roussel, manager general companie producție aerospațială: „Este deja vorba în mare parte despre software-ul din spate și despre modul în care sunt făcute calculele pentru a preveni orice incident. În inginerie — iar asta facem noi — nu producem software, suntem în principal cercetători, însă principiul rămâne același: testăm. Creăm mostre, ne punem în condiții reale, testăm, vedem rezultatele și adaptăm. Testăm și adaptăm din nou. Iar acesta este exact același proces pe care îl folosește și inteligența artificială astăzi”.

În Statele Unite există peste400.000 de drone comerciale adică jumătate din totalul celor înregistrate. Companii precum Amazon, Wing Aviation sau Zipline livrează zilnic pachete clienților, însă, cu o condiție: să fie o zi cu vreme bună.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE