Accidentul de funicular de la Lisabona aruncă o umbră asupra industriei turistice, vitale pentru Portugalia, intensificând îngrijorările cu privire la investițiile publice insuficiente în cea mai veche capitală a Europei, transmite Bloomberg. Cel puțin 16 oameni au fost uciși și 23 au fost răniți miercuri seară în accidentul în care a fost implicat funicularul Gloria, foarte popular în rândul turiștilor. Accidentul ar putea intensifica îngrijorările cu privire la efectele boom-ului turismului în Portugalia, un motor cheie al economiei, asupra infrastructurii îmbătrânite a țării.
Accidentul de funicular de la Lisabona: „Apar semne de întrebare cu privire la imaginea Portugaliei de zonă sigură pentru vizitatori”
„Accidente se întâmplă oriunde, dar acesta este fără precedent și provoacă îngrijorări serioase cu privire la siguranța turiștilor. Apar semne de întrebare cu privire la imaginea Portugaliei de zonă sigură pentru vizitatori”, spune Joao Duque, profesor la Universitatea din Lisabona.
Portugalia se promovează de mult tip drept una din cele mai sigure destinații din Europa, cu o rată a infracțiunilor la jumătate față de media regională. Atacurile armate și terorismul sunt extrem de rare. Portugalia ocupă locul șapte în clasamentul Global Peace Index din 2024, o reputație care a ajutat la atragerea a 19,4 milioane de vizitatori străini pe parcursul anului trecut, dublu față de populația țării.
Lisabona este capitala Portugaliei din 1255. Este cea mai veche capitală, fără întrerupere, de pe continent
Centrul istoric al Lisabonei a fost refăcut după cutremurul și tsunami-ul din secolul 18 care a distrus o mare parte a orașului.
În prezent turismul este responsabil pentru aproape 22% din economia Portugaliei și un sfert din locurile de muncă. Oficialii au anunțat joi că cetățeni din cel puțin 10 țări se numără printre răniți, în ceea ce primarul Carlos Moedas a catalogat drept cea mai gravă tragedie de acest fel.
Autoritățile locale au oprit funcționarea celorlaltor funiculare din Lisabona după ce accidentul de miercuri a ridicat semne de întrebare cu privire la standardele de mentenanță. Compania municipală de transport public Carris, care gestionează funicularul Gloria de aproape un secol, a informat într-un comunicat că „toate protocoalele de întreținere au fost îndeplinite”, inclusiv programe de întreținere lunare și săptămânale și inspecții zilnice.
Accidentul de funicular de la Lisabona vine după o uriașă pană de curent care a afectat peninsula Iberică în primăvară, generând critici cu privire la investițiile insuficiente în infrastructura energetică din Portugalia și Spania.
Principalul aeroport din Lisabona, care în 2024 a fost tranzitat de un număr record de 35 milioane de pasageri, se confruntă și el cu întârzieri mari în perioadele de vârf de sezon turistic. O facilitate mai mare, care ar urma să coste până la nouă miliarde de euro, este planificată în cadrul unui program guvernamental destinat modernizării transportului și infrastructurii energetice. Precedentul guvern s-a angajat, în 2020, să investească 43 miliarde de euro în infrastructură, un buget care urmează să fie revizuit.