Controverse privind noile programe de limba și literatura română pentru clasa a IX-a. Critici dure din școli și din mediul academic

Noile programe de la limba și literatura română de clasa a IX-a mai au o singură zi de dezbatere publică. Elevii vor studia după acestea de anul viitor, iar conținuturile au fost controversate. În loc de o abordate tematică, s-a revenit la una cronologică. Atât elevii, cât și unii profeosri și experți au criticat conținuturile propuse de Ministerul Educației.

Noua programă de limba și literatura română de la clasa a IX-a a stârnit controverse în special în ceea ce privește studiul literaturii, pentru că aici se merge pe principiul cronologic, iar elevii studiază la clasa a IX-a inclusiv cronicarii.

Oana Fotache, decan al Facultății de Litere, Universitatea din București: „E vorba doar de un cronicar, de specia cronicii pe care fiecare manual, fiecare profesor o poate ilustra cu un cronicar. Nu mai mult de trei, patru ore.”

Pe principiul cronologic, au fost aduși la clasa a IX-a și alți autori.

Bogdan Rațiu, vicepreședinte Asociația profesorilor de Limba Română: Povestea lui Harap Alb, un basm scris de Ion Creangă sau comedia O scrisoare pierdută sau Alexandru Lăpușneanu de Costache Negruzzi se studiau până acum la nivelul clase a X-a, au fost trecuți în ultimele două modul din clasa a IX-a.”

Liviu Papadima, profesor universitar: „Problema de fond este că această programă lasă să se înțeleagă că proiectul în ansamblul lui va fi un parcurs de istorie literară timp de patru ani. Este exact tipul de programă după care am învățat eu în liceu acum 50 de ani. E drept că e asezonată cu tot felul de lucruri modernizatoare, dar și astea sunt modernizatoare în direcția mai degrabă a studiului de specialitate a unui student la Litere.”

Lipsa unei viziuni pentru întreg ciclul liceal

O altă problema principală a dezbaterii este și faptul că lipsesc viziunile pentru următoarele trei clase de liceu. Acestea ar putea fi lansate la finalul lunii ianuarie, spun realizatorii lor.

Oana Fotache, decan al Facultății de Litere, Universitatea din București: „Alte nume important sunt Montesquieu, care pentru epoca luminilor e un scriitor și un gânditor esențial. Scriitorii romanitici francezi Hugo sau Lamartine, care reprezintă niște modele, mai ales în faza inițială de traduceri, fiindcă literatura română începe prin traduceri, printr-un efort cantitativ până să se facă saltul la calitate.”

Reintroducerea gramaticii și rolul educației digitale

Dacă partea de literatură poate fi percepută ca fiind elitistă, reintroducerea gramaticii la liceu ar putea ajuta la reducerea analfabetismului funcțional. Reprezentanții elevilor au cerut, într-o scrisoare deschisă, ca liceenii să fie pregătiți pentru comunicare într-o lume digitală, în care manipularea prin fake news este un fenomen.

Alexandru Nicolae, lingvist, Academia Română: „Ajută foarte mult. Există elemente de argumentare, există chiar explicit fake news, dezinformare, etică a redactării, etică digitală, toate aceste elemente există în conținuturile de la claselele a X-a, a XI-a și a XII-a.”

Între timp, Ministerul Educației urmează să aprobe noile programe de la clasa a IX-a.

Daniel David, ministrul Educației: „Săptămâna viitoare vom lua o decizie în baza acestei consultări publice.”

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE