Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Permis de conducere la 17 ani, cu doi ani de probă, în UE și implicit în România. În plan intră și o variantă digitală

Publicat de: Mirabela Vasile

Comisia Europeană a anunțat planuri de îmbunătățire a siguranței rutiere în întreaga UE, inclusiv o reformare a sistemelor de examinare a conducătorilor auto și introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE.

Noile propuneri ar urma să stabilească la 17 ani vârsta legală pentru susținerea examenului pentru obținerea permisului de conducere, iar proaspeții posesori de permise de conducere ar urma să aibă o perioadă de probă de doi ani, timp în care nu ar putea conduce singuri și în care s-ar aplica, de asemenea, o interdicție totală a consumului de alcool la volan.

Potrivit CE, noile norme vor îmbunătăţi siguranţa pentru toţi participanţii la trafic şi vor ajuta UE să îşi realizeze "Viziunea zero" - fără decese pe drumurile din UE până în 2050. Ele vor pregăti mai bine conducătorii auto pentru vehiculele cu emisii zero şi pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete şi vehicule cu două roţi, precum şi de pietoni.

Tinerii de 17 ani pot acumula experiență prin conducere acompaniată

Acestea vor permite, de asemenea, tinerilor conducători auto să dobândească experienţă prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată - începând cu vârsta de 17 ani, tinerii vor putea învăţa să conducă şi vor putea obţine un permis de conducere. Cei care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani şi să lucreze ca şoferi profesionişti de îndată ce un anumit loc de muncă permite acest lucru. Acest lucru va contribui la abordarea penuriei actuale de conducători auto.

"Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătăţirea siguranţei rutiere, prin măsuri care includ: o perioadă de probă de cel puţin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea testului şi o normă de toleranţă zero pentru conducerea sub influenţa alcoolului.

Acest lucru este esenţial deoarece, chiar dacă şoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani. În plus, se oferă posibilitatea tinerilor de a-şi susţine testul şi de a începe conducerea acompaniată de autoturisme şi camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experienţă de conducere auto", se precizează într-un comunicat al Executivului comunitar.

Schimbarea modalității de a obține permisul auto

De asemenea, va fi adaptată formarea şi testarea conducătorilor auto pentru o mai bună pregătire a acestora cu privire la prezenţa utilizatorilor vulnerabili pe şosea. Acest lucru va contribui la îmbunătăţirea siguranţei pentru pietoni, biciclişti, precum şi pentru utilizatorii de scutere electrice şi biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.

"De asemenea, dorim să actualizăm ceea ce trebuie să facă șoferii pentru a obține un permis. Propunem ca testele de conducere să se concentreze mai mult pe factorii de risc și pe percepția pericolelor." a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi.

Va exista o evaluare mai bine direcţionată a aptitudinii din punct de vedere medical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Conducătorii auto vor fi, de asemenea, încurajaţi să îşi actualizeze aptitudinile şi cunoştinţele de conducere pentru a ţine pasul cu evoluţiile tehnologice.

Simplificare de cunoaștere a permiselor de conducere

Pentru a simplifica recunoaşterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai uşoare, deoarece toate procedurile vor fi online. În aceeaşi ordine de idei, pentru cetăţenii din ţări din afara UE cu standarde comparabile de siguranţă rutieră va fi mai uşor să îşi schimbe permisul de conducere cu unul UE.

Normele de testare actualizate vor ţine seama de tranziţia către vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua, de exemplu, cunoştinţele şi competenţele legate de sistemele avansate de asistenţă la conducere şi de alte tehnologii automatizate. Şoferii începători vor fi, de asemenea, informaţi cu privire la modul în care stilul lor de conducere are un impact asupra emisiilor lor - de exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria B va fi ajustată pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, deoarece vehiculele cu emisii zero care funcţionează pe bază de baterii pot fi mai grele.

Propunerile urmăresc să abordeze acest aspect permiţând autorităţilor de aplicare a legii să aibă acces la registrele naţionale ale permiselor de conducere. Comisia propune, de asemenea, consolidarea rolului punctelor de contact naţionale consacrate, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autorităţile de aplicare a legii implicate în cercetarea infracţiunilor. Acest lucru va aborda deficienţele actuale în ceea ce priveşte cooperarea dintre statele membre pentru cercetarea infracţiunilor.

Interdicția de conducere în țările membre UE

O altă parte esențială a pachetului este promovarea cooperării la nivelul UE în ceea ce privește aplicarea sancțiunilor rutiere aplicate de șoferii străini. Potrivit Comisiei Europene, milioane de încălcări comise de mașini înmatriculate în străinătate rămân nepedepsite din cauza lipsei de identificare sau de aplicare a legii.

Adina Vălean a adăugat miercuri că ar dori să introducă o interdicție de conducere la nivelul UE pentru cei care pun în pericol alte persoane pe șosele, de exemplu prin depășirea limitelor de viteză cu peste 50 km/h.

În prezent, interdicțiile de conducere sunt aplicate la nivel național.

"Dacă cineva conduce atât de periculos încât un stat membru al UE consideră că este oportun să îi retragă permisul de conducere, acea persoană nu ar trebui să aibă voie să conducă în altă țară din UE", a declarat comisarul pentru Transporturi.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE