Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ce schimbări ar face elevii în școlile românești. Sănătatea emoțională, prioritatea noii generații

Sănătatea mintală și emoțională a oamenilor și efectele schimbărilor climatice sunt cele mai mari provocări pe care le vor avea de gestionat tinerele generații în următorii ani. O spun chiar elevii, care vor să schimbe modul în care ne raportăm la aceste probleme.

De Ziua Internațională a Tineretului, sărbătorită pe 12 august, mai mulți tineri care fac parte din Boardul Copiilor de la UNICEF au povestit pentru Euronews România că schimbarea ar trebui să înceapă cu educația psihologică.

Toxicitatea mediului educațional din România i-a determinat pe mulți tineri să prioritizeze sănătatea mintală și emoțională, au povestit elevii care fac parte din Boardul UNICEF din România.

Horia, 17 ani: „În gimnaziu am trecut prin niște experiențe de bullying și prin niște nedreptăți sistematice în sensul că atunci când am cerut ajutor de la dirigintă sau de la alți angajați din școală, pur și simplu toate problemele mele au fost invalidate. Când am intrat la liceu, am început să am o dorință foarte mare să-mi fac vocea auzită pentru ca alți copii să nu treacă prin ce am trecut și eu”.

Schimbarea, spun elevii, trebuie să înceapă de la modul în care ne îngrijim de mintea noastră și de echilibrul nostru interior.

Horia: „Perspectiva pe care adulții o au în acest moment față de sănătatea mintală este ceva care pentru ei nu chiar există sau e un concept străin...”

Miruna, 17 ani: „Îmi place la generația mea că noi normalizăm aceste probleme ca să poată să fie tratate”.

Sistemul actual de educație, un sistem cu probleme

Efectele mediului toxic din școli se reflectă mai târziu în societate. Ce vor face elevii de azi în privința asta când vor avea putere de decizie?

Miruna: „Mi-aș aminti de unde am plecat și aș încerca să imaginez și să pun în funcțiune un cadru legislativ clar pentru copii și pentru problemele cu care ei se confruntă, iar aici vorbesc de situații de violență, de bullying, de cyberbullying, să știm exact ce trebuie să facem dacă ni se întâmplă ceva”. 

Horia: „Un prim pas excelent ar fi modificarea sistemului de educație din momentul acesta. Sunt multe probleme, ca programa după care învățăm, mentalitatea cu care li se predă elevilor, care e o mentalitate bazată pe frică”. 

Pe unii tineri, realitatea urâtă a vieții i-a marcat deja la cu totul alt nivel. Ekaterina este refugiată din Ucraina și acum locuiește împreună cu familia ei în România. 

Ekaterina, 17 ani: „Mi-a fost puțin greu să mă adaptez în România, dar am reușit și încă învăț să vorbesc corect. Studiez online cu profesorii din Ucraina, mi-au rămas doi ani să termin școala”.

Sora cea mare merge la facultate aici, iar Ekaterina spune că, deși va rămâne probabil în România în viitorul apropiat, are de gând să se întoarcă la un moment dat în Odessa și să ajute la reconstrucția țării ei. Ea și-ar mai dori să contribuie la protejarea tinerilor în mediul online.

Jean-Benoit Manhes: „Suntem în fața unor provocări legate de inechități, inegalități, dezastre ca războaie care, până recent, nu păreau să fie o amenințare în Europa. Ceea ce este important este să îi întrebăm chiar pe copiii noștri care sunt prioritățile lor ca să putem să ne pregătim împreună pentru viitor”. 

Boardul Copiilor a fost înființat de UNICEF în 2019, în contextul Președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Boardul promovează dreptul copiilor de a participa în luarea deciziilor care îi privesc. Membrii iau parte la dezbateri realizate de instituții guvernamentale și europene și contribuie la politici publice.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE