Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ce este realitatea virtuală și cum este influențat comportamentul omului în funcție de semnalele de pe rețelele sociale

Cine suntem în viața reală, cine suntem pe Instagram, dar cine suntem pe LinkedIn sau Facebook. De obicei, persoane diferite, însă rar sau chiar deloc ne punem întrebări cu privire la identitatea noastră virtuală.

Această temă este abordată în cea mai recentă carte a lui Mihnea Măruță, jurnalist și profesor de filosofia comunicării în departamentul de jurnalism al Universității Babeș Bolyai din Cluj-Napoca.

Mihnea Măruță: În mediul virtual creăm o extensie a noastră

”Raționamentul pe care eu îl propun în această carte e construit pe trei niveluri. Primul nivel este despre noi, cei din realitate, al doilea nivel este ecranul pe care îl avem în față, unde ne cream un eu virtual, iar al treilea nivel este ceea ce se creează în mințile urmăritorilor noștri pe baza acestei dubluri.

În mintea fiecărui urmăritor de-al nostru există câte un rudiment de identitate virtuală care ni se creează nouă, celor activi pe o rețea de socializare.

Ideea acestei cărți este a prietenului meu, Dragoș Stanca, care e antreprenor în lumea tech de aici din București și care după ce a citit teza mea de doctorat pentru că această carte la bază este o teză de doctorat în filosofie a avut această idee de potențialul public, aducându-i și pe cei care ar avea un soi de reticență și atunci s-a gândit să-i aducem altfel în lumea pe care o propun eu în carte și a propus acele QR coduri, care duc la un site cu același nume, identitateavirtuala.ro, unde se găsesc opinii de la cititori, podcastul meu cu Dragoș cu care dezvoltăm subiecte din carte, cronici, alte subiecte scrise de mine pe subiecte conexe, astfel cartea devine o instalație multimedia datorită acestor coduri.

Vreau să salut deschiderea pe care a avut-o editura Humanitas, a îmbrățișat din prima ideea acestei cărți.

Ceea ce facem noi în rețelele de socializare este să creăm o dublură a noastră, o extensie fantomatică și anume acest eu virtual care e creat din postările noastre, organizări de evenimente, comentarii la alți utilizatori. Acest eu virtual e răspândit de algoritmul rețelei în locuri despre care noi nici nu știm, la un public pe care noi nici nu îl cunoaștem. Această realitate virtuală produce efecte reale asupra noastră, pentru că ne modificăm în funcție de semnalul și feedback-ul pe care îl primim pe rețelele de socializare”, a declarat Mihnea Măruță, pentru Euronews România.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE