Deraierea unui funicular la Lisabona care a făcut miercuri 16 morți a urmat „deconectării cablului dintre cele două cabine” cu care erau legate, conform unei note publicate sâmbătă seara de Biroul pentru Prevenirea și Investigarea Accidentelor Aeriene și Feroviare (GPIAAF), relatează AFP. Potrivit celui mai recent bilanț, cinci portughezi și 11 străini au murit în accident.
Accidentul funicularului din Lisabona a urmat „deconectării cablului dintre cele două cabine”
„Inspecția vizuală programată, efectuată în dimineața zilei accidentului, nu a detectat nicio anomalie la cablu”, au mai precizat anchetatorii acestei agenții publice însărcinate cu o anchetă în această primă notă care ar trebui să reflecte constatări confirmate, și nu concluzii precise cu privire la cauzele accidentului.
Conform primelor elemente ale anchetei dezvăluite sâmbătă, coliziunea „s-a produs cu o viteză de aproximativ 60 km/h”, iar „toate aceste evenimente au avut loc în mai puțin de 50 de secunde”.
Funicularul Gloria, care în configurația sa actuală datează din 1914, este compus din două vagoane galbene care urcă și coboară alternativ folosind un sistem de contragreutăți, o cădere de 45 de metri pe o lungime de 276 de metri, „cu o înclinație medie de 18%”, au reamintit anchetatorii GPIAAF.
„Cabinele sunt conectate între ele printr-un cablu care le echilibrează greutatea prin intermediul unei mari roți reversibile situate în partea superioara a Calçada da Gloria într-un compartiment tehnic subteran”, au mai descris ei, subliniind că cablul legând cele două vagoane era îngropat.
„La ora 18:00 (17:00 GMT) pe 3 septembrie, funicularul Gloria avea cabinele staționate în gările lor respective”, au continuat ei, subliniind că numărul precis de pasageri din fiecare cabină nu este cunoscut în acest moment.
Câteva minute mai târziu, cabinele și-au început călătoria, dar „la câteva momente după plecare și după ce au parcurs aproximativ șase metri, (ele) și-au pierdut brusc forța de echilibru garantată de cablul de legătură care le unește.”
„Cabina nr. 2 (la baza traseului) a dat brusc înapoi. (...) În ceea ce privește cabina nr. 1, din vârful Calçada da Gloria, aceasta și-a continuat mișcarea descendentă cu o viteza crescândă”, în ciuda încercărilor mecanicului de a o încetini, au descris anchetatorii GPIAAF. „După aproximativ 170 de metri de mers, la începutul curbei la dreapta pe care o prezintă aliniamentul Calçada în secțiunea sa finală, vehiculul, din cauza vitezei sale, a deraiat și a început să se răstoarne”, au adăugat ei.
„Vehiculul a scăpat complet de sub control, lovind lateral partea superioară a cabinei de peretele clădirii situate în partea stânga a vârfului Calçada, ceea ce a inițiat distrugerea vagonului de lemn. Apoi a lovit frontal un felinar și un suport pentru rețeaua electrica aeriană a ascensorului, ambele din fontă, ceea ce a provocat daune semnificative cabinei, și a terminat la scurt timp mișcarea sa necontrolată lovindu-se de colțul unei alte clădiri”, au concluzionat aceștia.