Aproape o săptămână din viață și-au pierdut-o bucureștenii anul trecut în trafic. Mai exact șase zile și șase ore. Nu o spunem noi, ci o arată statisticile unuia dintre cei mai mari operatori de sisteme de navigație din lume.
Ne dăm seama, însă și fără cifre că trăim într-una dintre capitalele lumii cu cel mai congestionat trafic. Ajungem la destinație târziu, obosiți și nervoși - eventual după ce am trecut și peste niște proiecte de infrastructură neterminate.
Privim șantierele printre care facem slalom drept un rău necesar, cu speranța că reprezintă un pas în direcția corectă.
Bucureștiul este orașul căruia șoselele, bulevardele și străzile i-au rămas mici! Suntem pe locul 22 în lume la capitolul timp de călătorie avem nevoie în medie de 31 de minute și 9 secunde pentru a parcurge o distanță de doar 10 kilometri, iar în zilele proaste, timpul sare lejer de 40 de minute. Pierdem, anual, în mod inutil la volan, 6 zile și 6 ore.
Sute de companii și-au făcut, în ultimele două decenii, sedii în zona Pipera. S-au construit, în ritm alert, clădiri de birouri, magazine, mall-uri și blocuri de locuințe de lux. Banca Mondială nota, în 2020, că 65.000 de oameni lucrau în zonă. Iar 2% din PIB-ul țării venea tot din Pipera. În doar câțiva ani, zona a devenit un adevărat motor al economiei. Doar că motorul pornește greu dimineața.
La câțiva kilometri distanță, pe Drumul Național 1, lucrările la noua linie de metrou spre aeroport încurcă și ele traficul. Benzi întregi de circulație sunt închise în mai multe puncte. Pe bulevardele din jurul Pieței Presei Libere, de exemplu… se stă la verde.
„Sunt două categorii de șoferi: unii care bat mărunt din picior și spun aoleu când trece trenul, aoleu dar când se eliberează, aoleu dar ce fac și se enervează și stau pe loc enervându-se și alții care spun trebuie să stau, e barieră, se relaxează, ascultă muzică, dacă e de stat mai mult fac 2-3 pași în jurul mașinii. Ce să vezi: și unii și alții tot atunci pleacă”, a declarat Titi Aur.
Titi Aur este pilot de raliuri și expert în conducere defensivă. Cunoaște șoselele și șoferii din București.
„Din păcate, în București, de oriunde până oriunde te-ai duce faci minim o oră. Și atunci trebuie să îți asumi lucrul acesta. În primul rând să-ți programezi timpul corect, ca să nu te enervezi dar mai ales că să nu ajungi să forțezi, ca să ajungi să faci accident pentru că nu mai ajungi unde trebuie să ajungi”, a adăugat acesta.
Bulevardul Iuliu Maniu este o altă arteră care dimineața și seara ajunge să semene mai mult cu o uriașă parcare. Bulevardul leagă orașul de Autostrada spre Pitești. O soluție este dezbătută public încă din anul 2011.
Stăm acum pe marginea a ceea ce mulți au numit de-a lungul timpului cel mai scump viraj la stânga. Pasajul Ciurel trebuia să lege Splaiul Independenței de Autostrada 1 și să degreveze astfel bulevardul Iuliu Maniu.
Până nu demult, el se termina aici, în dreptul acestui bloc de locuințe, însă recent autoritățile au deschis un drum secundar. Cu toate astea, nu există niciun plan concret în momentul de față pentru a duce pasajul până unde prevedea proiectul inițial, pe autostradă așadar.
Încă de acum 15 ani, proiectul a stârnit controverse. Unii spuneau că este util, alții îl voiau mutat în subteran, alții se arătau nemulțumiți de poluare, fie ea și fonică.
Iar sistematizarea necesită bani și voință, o viziune de ansamblu pentru întreg orașul. Ani întregi, oficialii din administrația Capitalei au discutat despre semaforizare inteligentă și “unda verde”. Proiectele au avansat de-a lungul anilor și chiar au devenit parțial realitate, însă cam tot cu viteza traficului din oraș.
Iar în vreme ce infrastructura bate pasul pe loc, numărul mașinilor din București crește de la o zi la alta. Doar în luna octombrie a acestui an, Direcția Generală de Permise de Conducere și Înmatriculări raporta 6545 de înmatriculări de autoturisme noi și doar aproximativ 1300 de radieri. Și asta fără a pune la socoteală vehiculele înmatriculate în Ilfov sau în județele din jur.
