Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

ANALIZĂ | Jurnalistul Euronews România, Vitalie Cojocari, explică criza Blue Air

Vitalie Cojocari explică ce s-a întâmplat din momentul în care Nelu Iordache, cel care înființase și deținea controlul companiei Blue Air, ar fi folosit fonduri europene destinate construcției autostrăzii Arad - Nădlac ca să cumpere avioane. Era anul 2013. (Intertitlurile aparțin redacției.)

Guest post Vitalie Cojocari: "Punct și de la capăt pentru operatorul aerian low cost din România? Vedem."

"Blue Air. Punct și de la capăt

Era anul 2013. Regele Asfaltului din România, așa cum era supranumit de presă Nelu Iordache, a început să aibă probleme mari cu justiția. Informațiile din dosarele DNA arătau că Nelu Iordache, cel care înființase și deținea atunci controlul companiei Blue Air, ar fi folosit fonduri europene destinate construcției autostrăzii Arad - Nădlac ca să cumpere avioane. Presa vremii a scris și despre banii care ar fi fost scoși ilegal din companie prin contracte fictive de publicitate.

Nelu Iordache era o persoană discretă, nu dădea interviuri. Prin avocații săi a negat însă categoric aceste acuzații. Judecătorii l-au condamnat într-un final la închisoare. Mai bine de 10 ani a primit ”regele asfaltului”. A fost o știre care a surprins multă lume. Nelu Iordache era unul din cei mai bogați români. Avea și planuri mari. Voia să construiască un aeroport privat lângă Adunații Copăceni, localitatea în care s-a născut și unde și-a început afacerile.

Ironia sorții, vestea condamnării l-a prins pe milionarul Nelu Iordache într-un avion low cost. Nu era Blue Air, era Ryan Air. S-a întâmplat vara anului trecut. A fost o operațiune în toată regula desfășurată de forțele de ordine care bănuiau că Nelu Iordache ar fi vrut să fugă în Italia. Pilotul fusese avertizat de ce urma să se întâmple și a anunțat prin microfon că avionul se reține un pic. Doar că a fost reținut pentru 10 ani unul dintre pasageri. Era Nelu Iordache, care la acea vreme nu mai deținea compania Blue Air.

Blue Air în era post Iordache. Compania, afectată de criza Covid

Revenind la operatorul aerian și la anul 2013. În acel moment compania avea probleme financiare. Angajații erau nemulțumiți că nu-și mai primiseră salariile și protestau în sediul companiei din apropierea Guvernului.Lucrurile s-au rezolvat după ce compania a fost preluată de alți investitori. O companie proaspăt înființată de foști piloți au readus Blue Air în zbor. Cele mai multe acțiuni le avea Cristian Rada. El este acționar majoritar și acum. Apoi a venit pandemia. Aviația din întreaga lume, inclusiv din Uniunea Europeană, a fost ținută la sol obligatoriu. Multe companii din Europa au primit ajutoare de stat pentru că nu au putut zbura din cauza regulilor anti-Covid.

Statul român a dat bani celor două companii cu sediul în România. Una de stat, Tarom. Una privată, Blue Air. Peste 60 de milioane de euro a stabilit Comisia Europeană că are voie să primească Blue Air. Cam jumătate împrumut, jumătate ajutor de stat. Totul era garantat de stat. Adică dacă împrumutul nu este plătit de Blue Air, statul se obligă să îl acopere, adică preia practic compania. Comisia a scris atunci în comunicatul oficial că ”măsura va contribui la asigurarea continuării ordonate a serviciilor de zbor pentru aproximativ 400 000 de pasageri care fie au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni, fie așteaptă să li se ramburseze biletul anulat.”

Blue Air și contrele cu ANPC

La mai bine de 1 an de la ajutorul financiar aprobat de Comisie, președintele ANPC, Horia Constantinescu a anunțat că Blue Air nu despăgubește mii de pasageri. Așa că a dat o amendă record Blue Air: aproape 2 milioane de euro. ANPC a anunțat că investighează inclusiv Tarom pentru aceleași nereguli, dar nu poate amenda și alte companii care operează în România care nu-și despăgubesc pasagerii pentru că acestea nu au sediul în țara noastră. Stă însă cu ochii pe Tarom și Blue Air.

Blue Air a contestat amenda. Ba mai mult, a acuzat presiuni mari asupra sa. Au existat și acuzații de cerere de mită din partea funcționarilor ANPC, dar acest lucru a fost negat categoric de Horia Constantinescu. Blue Air și ANPC urmau să se întâlnească în fața unui judecător, iar operatorul și-a continuat operațiunile. Însă a venit ziua de 6 septembrie. Operatorul low cost avea datorii la Fondul de Mediu peste 5 milioane de euro. Pe 6 Septembrie 2022 Administrația Fondului pentru Mediu a pus poprire pe toate conturile Blue Air. Conducerea companiei susține că din cauza asta nu a mai putut continua activitatea, așa că a oprit toate avioanele la sol. Asta pentru că nu a mai putut plăti kerosenul, taxele aeroportuare și alte cheltuieli curente.

Apropo de taxe. Compania are datorii și față de aeroportul din Otopeni căruia nu i-a plătit taxe aeroportuare. Aeroportul susține că nu din cauza asta nu poate zbura Blue Air. Ministrul Mediului a reacționat după acest blocaj și a cerut Blue Air să zboare mai departe, dar să-și plătească și banii datorați Fondului pentru Mediu. Ministrul Mediului, Tanczos Barna susține că Blue Air nu avea motive să țină avioanele la sol. Blue Air a declarat printr-un comunicat oficial că nu poate mișcă niciun avion din România pentru că are conturile blocate. Așadar, un ping-pong care a prins la mijloc mii de pasageri. Mulți plecau din țară, alții veneau în România. Ca să nu-i lase pe cetățenii români aiurea pe alte aeroporturi din Europa, Guvernul a inițiat o celulă de criză și le-a cerut românilor care nu se pot întoarce acasă din cauza crizei Blue Air să sune la numărul 𝟎𝟕𝟓𝟏 𝟎𝟖𝟒 𝟓𝟑𝟕. Aceștia ar urma să fie aduși cu avioane Tarom.

De altfel, cu numai câteva ore înainte de a se declanșa criza și a se bloca de către Fondul pentru Mediu conturile, Blue Air dăduse un comunicat prin care anunțase că semnase un acord cu o nouă companie aeriană prin care, practic, își împărțeau pasagerii. Doar că în acest moment nu se știe dacă Air Connect, căci ăsta este numele noii companii cu care și-ar fi împărțit pasagerii, ar putea interveni să preia din călători.Situația este una neclară. Blue Air se întoarce din nou la situația din 2013, când avea probleme financiare.

Punct și de la capăt pentru operatorul aerian low cost din România? Vedem.

Am încercat să vă explic cât am putut de simplu și la modul general criza prin care trece Blue Air. Nu știm a cui este vina pentru situația dată. Cert este că pasagerii nevinovați români dorm acum pe aeroporturi, pe jos, pe scaune în lipsa de transport. Cum rămâne cu toți cei care au deja bilete, dar nu au zburat? Mai pot recupera banii? La Euronews România președintele ANPC le-a recomandat să își angajeze un avocat și a anunțat noi verificări la operator.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE