80% dintre turiști folosesc AI în călătorii. Cum îți planifici vacanța cu un chatbot: avantaje și riscuri

Mai mult de 6 din 10 români plănuiesc să folosească inteligența artificială atunci când se pregătesc de o vacanță sau vizitează un loc nou. E ca și cum ai avea un ghid turistic la câteva click-uri distanță. Chatboții pot găsi zboruri, pot propune trasee și, în viitor, ne vor putea face chiar și rezervări la restaurante.

Când ești turist și totul e nou în jurul tău, ai nevoie de ajutor cu orice: nu înțelegi cursul valutar, nu poți citi meniurile și te uiți neștiutor la clădiri care par importante, dar despre care localnicii nu îți pot spune nimic, pentru că nu le cunoști limba.

Radu Hângănuț, jurnalist Euronews: Dacă se întâmplă să vă aflați într-un loc nou, despre care nu știți foarte multe, sau în fața unui obiectiv despre care vreți să aflați mai multe, trebuie doar să folosiți chatbotul ca un ghid turistic, cam în felul acesta.

„ChatGPT, spune-mi, te rog, în 15 secunde cât mai multe lucruri despre BT Arena din Cluj-Napoca.”

Exact așa funcționează. Practic, dacă te afli în fața BT Arena, poți afla rapid că este un loc de referință pentru evenimente mari din Cluj, cu o capacitate de peste 10.000 de locuri și găzduiește tot felul de evenimente, de la competiții sportive până la evenimente mari. E ca și cum ai avea un ghid personal la îndemână.

Un ghid personal, aș mai adăuga eu, gratuit.

Dar înseamnă asta că nu mai ai nevoie de ghid turistic și, în general, de agențiile prin care, în mod tradițional, îți rezervi vacanța? Nu neapărat. Agenții de turism au făcut pace cu inteligența artificială și o folosesc pentru a le asigura clienților servicii mai bune. Agent fără AI nu se poate, iar dacă mergi doar pe mâna AI-ului, riști.

Maria Borda, reprezentant agenție de turism: Ajută foarte mult la centralizarea mai multor informații, însă ele trebuie verificate din nou, pentru că multe nu sunt actualizate în timp real, iar altele nici nu mai există. Așa că, indiferent ce ai căutat, totul trebuie verificat încă o dată, ca și când nu ar fi neapărat veridic. Te ajută, într-adevăr, dar repet: doar până la un punct. Nimic nu este complet până la capăt.

În plus, chatboții îți livrează informații despre care au mai scris alții pe internet. Prin urmare, doar cu AI-ul nu ai nicio șansă să descoperi locuri sau experiențe cu adevărat noi.

Elena Luiza Oprea, reprezentant operator turistic: Inteligența artificială ajută până la un anumit punct. Nu deține toate informațiile și toate, cum să spun, acele secrete locale pe care doar localnicii și operatorii din zonă le știu, iar de multe ori poate să te inducă în eroare cu informații care nu sunt documentate, ci doar preluate din alt conținut postat pe ChatGPT, de exemplu, de către alți utilizatori.

La nivel global, potrivit unui studiu Accenture, dintr-un total de 18.000 de consumatori din 14 ţări, 80% dintre ei spun că folosesc instrumente A.I. în vacanță.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE