Un studiu realizat în 47 de țări arată că 6 din 10 angajați se ajută în munca de zi cu zi de chatboți, cărora le cer informații sau îi pun să facă diverse sarcini pentru ei. Dar, dacă vreodată nu ați fost mulțumit de răspunsul primit și ați dat vina pe asistent, specialiștii în domeniu spun că nu aveți dreptate. Problema este că trebuie să învățăm cum să scriem atunci când interacționăm cu un chatbot.
Studiu: 6 din 10 angajați se bazează pe chatboți la locul de muncă
Radu Hângănuț, jurnalist Euronews România: ChatGPT, vreau să mă ajuți să scriu o compunere despre vară și despre cum mi-am petrecut vacanța de vară.
Nu așa ar trebui să arate un prompt pentru ChatGPT, mai încearcă.
Din păcate, nu așa arată interacțiunile cu ChatGPT pentru că, în general, chatboții ne dau răspunsuri indiferent ce am cere. Însă e foarte important, spun specialiștii, ca în 2025, în era inteligenței artificiale, să înțelegem și să învățăm cum trebuie, de fapt, scris un prompt atunci când interacționăm cu un chatbot.
Inteligența artificială ne pune în fața unei schimbări radicale atunci când vine vorba despre felul în care căutăm informații.
Oliver Yonchev, expert media&tech: Trebuie să recunoaștem că avem unele obiceiuri nesănătoase atunci când interacționăm cu tehnologia. Google ne-a învățat să folosim cuvinte-cheie, iar cuvintele-cheie pe care le folosim sunt de tipul: „Vreau o compunere despre iarnă.” Apoi pornești pe un drum de descoperire. În cazul unui LLM, rezultatele sunt probabilistice, ceea ce înseamnă că este, într-un fel, o cutie neagră în ceea ce privește ceea ce obții la final.
Prin urmare, primul lucru pe care trebuie să îl facem atunci când scriem un prompt este să îi spunem chatbot-ului din ce calitate va răspunde cererii noastre.
Oliver Yonchev, expert media&tech: Doi, trebuie să precizezi ce structură vrei să aibă răspunsul. Structură înseamnă: vreau un titlu, vreau ca textul să fie susținut de date, vreau o concluzie, un rezumat executiv. Fii foarte specific în ceea ce ceri. Iar, în final, fii specific și integrează date de referință. Unul dintre lucrurile pe care le fac prea puțini oameni este să nu folosească documentație de referință. Asta poate însemna: iată stilul unui raport care îmi place, iată un tip de script care îmi place, iată un stil de scriere care îmi place! Oferă-i modelului un punct de referință.
Totuși, există și riscuri: fiți foarte atenți atunci când încărcați în Chat bot-ul folosit documente care nu sunt publice sau care au date pe care nu le-ați vrea online. Același studiu al publicației FastCompany arată că 48% dintre utilizatori au încărcat documente pe astfel de platforme, iar acest gest este similar cu a le publica pe Internet.
