VLAH, prima mașină de luptă românească, este aproape gata. Prețul este de peste 350.000 de euro

VLAH, primul vehicul ușor de luptă proiectat și dezvoltat în România este aproape gata. În 2026 ar putea începe producția în serie la Uzina Automecanica Moreni. O echipă Euronews a fost în fabrică pentru a filma vehiculul în premieră.

Vehiculul blindat VLAH face parte din categoria mașinilor ușoare de luptă. Prototipul este complet asamblat, cu toate echipamentele de bord montate, iar acum sunt realizate setările pentru pornirea și funcționarea motorului. Urmează să fie integrate treptat toate sistemele mașinii astfel încât, în primăvara anului 2026, prototipul să fie complet funcțional pentru testările dinamice.

VLAH, prima mașină de luptă românească

Bogdan Georgescu, directorul tehnic al proiectului VLAH: „Am început cu câteva fișiere într-un laptop, am început să dezvoltăm, iar în urmă cu câteva săptămâni am văzut colegii cu care am lucrat la el aproape cu lacrimi în ochi în momentul în care au auzit prima pornire a motorului. Urmează o serie zero în care vom implementa toate modificările pe care le consideram necesare și pe care le-am întâlnit pe parcursul realizării prototipului. După modificări, se îngheață proiectul, după care se face documentația de producție de linie."

Constantin Pintilie, CEO companie privată: „Suntem convinși că, la finalul primului trimestru al anului viitor, vom avea o mașină gata de producția de serie. Următorul obiectiv este industrializarea liniei de producție pentru a produce în țară, la Moreni, a produce 200 de mașini pe an."

Mihaela Barbu, jurnalist Euronews: „Vorbim de un vehicul blindat 4x4, cu o greutate de până la zece tone, care poate atinge o viteză de 110 km pe oră, are o autonomie de 600 de km, cu un rezervor de 200 de litri. Poate trece peste obstacole de până la jumătate de metru, adică asigură o mobilitate bună chiar și în condiții dificile.

În configurația de bază, vehiculul va putea transporta un echipaj de cinci militari, iar blindajul asigură protecție balistică și contra minelor la standarde de nivel înalt. Mașina poate fi produsă și în alte configurații, pentru a transporta mai mulți luptători sau ca platformă pe care pot fi instalate diferite echipamente specializate, inclusiv armament la standarde NATO, în funcție de cerințele viitorilor utilizatori."

VEZI GALERIA
6 imagini

Bogdan Georgescu, directorul tehnic al proiectului VLAH: „Poate fi folosit și ca punct de comandă, poate fi adaptat ca ambulanță, transport de trupe, e versatil, poate avea multe destinații în inventarul de nevoi al Armatei. Într-un an de zile am putea fi în stare, din varianta de aici, să o transformăm aproape în orife sarcină. Noi avem câteva schițe făcute, am anticipat nevoia asta."

Proiectul acestui vehicul a început în 2022, după ce compania privată Blue Space a cumpărat drepturile de proprietate intelectuală pentru șașiul vehiculului de la un producător de blindate din Slovacia. Acum, proiectul VLAH este dezvoltat în cadrul unui parteneriat public-privat cu Uzina Automecanica Moreni, filială a companiei Romarm. Prețul unui vehicul ar urma să fie de peste 350.000 de euro, în funcție de cerințele cumpărătorilor și de piață.

Constantin Pintilie, CEO companie privată: „Cel mai important element e capacitatea de a fi integrat, produs în România. Ne dorim ca România să aibă cap de mentenanță, de operaționalizare, să avem un PIB bazat pe producție și export și mai puțin pe consum."

Tot la Moreni, firma privată va face un laborator pentru a testa amprenta electromagnetică a vehiculelor militare, adică va verifica dacă acestea emit semnale care pot fi interceptate. Facilitatea ar fi printre puținele din Europa. Compania privată a dezvoltat, printre altele, sisteme moderne pentru neutralizarea dronelor civile cumpărate de mai multe state NATO. Și Armata Română a achiziționat peste 200 de astfel de echipamente.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE