Mii de răniți grav în accidentele de circulație se roagă de statul român să le plătească despăgubirile obținute în instanță. Este vorba despre victimele care au fost accidentate de șoferi asigurați la companii intrate în faliment. Fondul de Garantare, creat special pentru a proteja cetățenii în asemenea situații, recunoaște că anul acesta abia dacă va plăti toate cererile înregistrate anul trecut. Așadar, victimele așteaptă cel puțin un an și nici atunci nu își primesc toți banii pentru suferința trăită.
Mii de victime accidentate de șoferi asigurați la firme falimentare
În România, în medie, în fiecare zi mor cinci oameni în accidente rutiere și alți zece sunt grav răniți. În ultimii ani, posibilitatea ca victimele să fi fost accidentate de un șofer asigurat la Euroins sau City Insurance au fost foarte mari - câtă vreme cele două companii intrate în faliment aveau 60% din piață.
Florin, în vârstă de 20 de ani, este unul dintre mile de români afectați. Avea 15 ani când a fost accidentat de un șofer băut. L-a lovit în timp ce copilul mergea pe bicicletă, în comuna Dridu din județul Ialomița. Din ziua accidentului, visul lui Florin de a deveni fotbalist a fost spulberat: are coloana ruptă și nu se poate deplasa.
Doar eforturile mamei lui i-au mai îmbunătățit starea - toate, pe banii familiei, care a cheltuit până acum în jur de 50.000 de euro.
„Totul la privat, că imediat după ce a fost externat, a fost dus la spital de stat, în care nu s-a întâmplat nimic, cum l-am dus „legume” așa l-am luat, amândoi am intrat in depresie”, își amintește Alina Grosu, mama lui Florin.
De aproape cinci ani, mama tânărului se luptă să obțină și, mai ales, să primească despăgubirile cuvenite de la șoferul vinovat și compania lui de asigurări, între timp intrată în faliment. Familia nu mai are bani de recuperare într-o clinică privată, astfel că Florin face exerciții într-o sală de sport, improvizată acasă.
„Dacă nu era ea (n.r. mama), nu mai ajungeam în punctul în care sunt acum. Mie, la început, a zis că o să rămân o legumă toată viața, că nu o să mai mișc absolut nimic, nu am ascultat, am continuat recuperarea, până am început să mișc prima dată un picior la mine în pat, în seara aia când am început să îl mișc plângeam de fericire și îl mișcam într-una”, își amintește Florin.
Despăgubiri de aproape jumătate de milion de euro, neplătite după ce Euroins a intrat în faliment
În primăvara anului trecut, Florin obținea în instanță aproape o jumătate de milioane de euro despăgubiri. Doar că șoferul era asigurat la Euroins – companie intrată în faliment - și compensația nu a fost plătită. Potrivit legii, dacă o companie intră în faliment, Fondul de Garantare preia plata despăgubirilor.
Avocatul victimei, Bogdan Buneci, explică faptul că „după ce am avut decizia Curții de Apel, am notificat Fondul de Garantare potrivit legii. Le-am adus la cunoștință că a existat un contract valabil de asigurare RCA cu o societate care a intrat în faliment în timpul procesului penal. Trebuiau să plătească în zece zile, potrivit legislației din România. Nicio sumă de bani nu a fost primită de familie și de victima accidentului”.
„Am început să fac datorii la bănci, la ora actuală sunt plină de niște datorii la bănci. Am găsit o clinică în Thailanda pentru un transplant de măduvă, dacă ar avea 160.000 de euro, e imposibil fără, nu avem nicio șansă, am apelat și la ONG-uri, tot e mult”, spunea, dezamăgită, pe data de 28 iulie, Adina Grosu, mama victimei.
Răspunsul Fondului de Garantare
Pe 6 august 2025, ziua în care Fondul de Garantare a trimis Euronews România explicații cu privire la motivele întârzierii plăților, familia lui Florin a primit în cont 500.000 de lei - adică o cincime din suma câștigată drept despăgubire. Așa prevede legea, spun reprezentanții Fondului care invocă limita prevăzută de lege.
Președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație acuză instituția că nu respectă o Directivă European care elimină plafoanele. Directiva UE 2021/2118, care modifică Directiva 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto, netranspusă încă în legislația românească, deși avea termen în decembrie 2023.
„Există o jurisprudență relevantă a CJUE care arată că niciun stat membru nu poate stabili prin legi interne plafoane de despăgubire mai mici decât cele din directiva UE”, explică Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație.
„Din păcate, sunt zeci de mii de persoane, mulți așteaptă ca Fondul de Garantare să stabilească despăguburile, așteaptă cel puțin doi ani și jumătate, iar despăgubirile sunt ridicole. Fondul are obligația de a plăti cel puțin în limita contractului de asigurare, care este de 6.450.000 de euro. Despăgubiri de peste 100 .000 euro se dau realmente celor care au nevoie de bani pentru a rămâne în viață, nu vorbim de un moft. Vorbim despre dreptul la viață”, încheie ferm Cătălin Codescu.
Fondul de Garantare explică într-un răspuns pentru Euronews că „soluționează cererile de plată în ordinea transmiterii acesteia de către petenți. Legea nu face distincție între categoriile de cereri de plată (restituire, daune la autovehicule, materiale, morale, vătămări, decese sau sentințe definitive pronunțate impotriva asigurătorilor în faliment etc.). Dat fiind faptul că Hotărârile judecătorești definitive sunt pronunțate împotriva asigurătorilor în faliment și nu împotriva FGA, acestea nu sunt direct opozabile FGA”. În plus, Fondul are nevoie de timp pentru a verifica dosarele, chiar și cele soluționate deja în instanță.
Fondul de Garantare spune că mai sunt de plătit peste 3.800 de cereri, care au la bază hotărâri judecătorești, majoritatea depuse de victime sau familii care și-au pierdut apropiații în accidente rutiere.
În plus, în cazul Euroins, instituția spune că anul acesta nu vor putea fi soluționate noile cereri, ci doar cele înregistrate până la data de 31.12.2024, „cu mențiunea că finalizarea instrumentării acestora va depinde de completarea documentației de către petenți, de comunicarea datelor/documentelor de către lichidatorul judiciar, de soluționarea cauzelor aflate pe rolul instanțelor de judecată în care figurează ca parte procesuală, asigurătorul în faliment”.
FGA mai spune că declararea falimentului Euroins a rămas definitivă abia în februarie 2025 – la doi ani de la începerea procedurii - ceea ce a afectat capacitatea de procesare a cererilor de plată.