Turismul, promovat de influenceri. Noua strategie a Ministerului Turismului

De Elena Moldoveanu  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

Turismul din România va fi promovat de influenceri. Ministerul Turismului pregătește o campanie online, prin care caută persoanele potrivite pentru o astfel de misiune. Ministerul nu a detaliat pe ce criterii de selecție vor alege influencerii și cu cât vor fi aceștia plătiți. Expertul în social media, Dragoș Stanca a vorbit la Euronews despre această campanie.

Credeți că influencerii ar face o treabă mai bună decât făcea statul până acum, sau o firmă de publicitate? Mai sunt ei convigători?

„În mod evident, vedem un consum extraordinar de mare de social media în general, iar oamenii care produc conținut și au o audiență ceva mai largă, influenceri numiți în mod generic, captează multă atenție. Din 7-8 ore petrecute, în medie, de un utilizator online, cam 30% se petrec în social media, dacă nu chiar mai mult. Influencerii sunt la fel de convingători precum instituțiile media, în funcție de credibilitate. Contează foarte mult credibilitatea pe care ei și-o construiesc. În România există exemple de extrem succes, cel puțin financiar, de influenceri care fac sute de mii de euro pe an venituri din această activitate, pentru că sunt milioane de oameni care urmăresc și cererea și oferta dictează ca aceste sume să meargă către ei. Dacă atenția este acolo, și efectul ar trebui să fie unul benefic.”

Implicarea factorului politic

„În orice chestiune, mai ales când vorbim de implicarea factorului politic în România, uneori, execuția lasă de dorit. Teoretic, este o decizie bună, practic, implementarea și derularea acestei campanii urmează să o vedem și ne vom pronunța probabil pe parcurs, dacă e bine sau prost executată, dacă selecția influencerilor este discutabilă sau nu, care sunt mecanismele efective. Din ce știm până acum, ne adresăm micro influencerilor, asta înseamnă oameni care nu sunt supervedete, dar au câteva zeci de mii de urmăritori, nu câteva milioane. În anumite cazuri, micro influencerii pot fi mai eficienți în anumite campanii, decât marile vedete care livrează rezultate spectaculoase, dar nu atât de convingătoare.”

Cum se măsoară succesul unei astfel de campanii? În like-uri și share-uri sau în turiști aduși în țară? Și cum știm că ei vin datorită acestei campanii?

„Instrumentele de măsurare ale impactului campaniei social media sunt complexe. Din punct de vedere teoretic, nu diferă cu nimic măsurarea efectelor unei campanii cu influencerii de o campanie cu o agenție de media. De altfel, marile agenții de publicitate nu fac neapărat o distincție. Un plan media de promovare include televiziune, radiouri, presă scrisă, presă locală, presă online și influenceri. Prin urmare, efectul campaniei prin influenceri se măsoară prin aceleași metodologii cum se măsoară și efectul unei campanii tradiționale, există cifre, există așa-numiții KPI, pe care îi urmărește fiecare: numărul de turiști atrași, mărimea fluxului de turiști. Există metode de a măsura și întotdeauna cantitatea generează și conversii.”

Acesta a adăugat că urmează să vedem cât de eficientă a fost campania, continuând să menționeze că inițiativa este bună, dar execuția ar putea să ridice probleme.

Influencerii nu vor fi doar din România

Planul ministerului stabilește că influencerii trebuie să fie atât din România, cât și din Marea Britanie și Germania. De ce aceste țări?

„În funcție de așa-numitul brief, unde sunt turiștii care, probabil, pe baza unor alte studii sunt mai dispuși să vină în România, s-a stabilit că țările incluse în rezumat sunt mai potrivite. Un influencer cunoscut din România poate încasa între 5 și 7 mii de euro pentru o postare, iar un influencer celebru din Marea Britanie poate să încaseze de 10 ori pe atât. Depinde de particularități și de la caz. Principiul de a folosi influencerii într-o campanie de acest tip este bun. Din punctul meu de vedere, ar fi fost logic să se folosească doar influenceri din străinătate pentru stimularea turismului intern. Influencerii de travel sunt printre cei mai de succes pe marile platforme social media care sunt acum consumate.”       

Taguri