Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Bilete de 9 euro pe lună pentru transportul public, metoda unei țări din UE pentru atenuarea crizei energetice

Germania a introdus un bilet de 9 euro pentru a atenua criza energetică. Cu această sumă plătită lunar, pasagerii puteau călători oriunde în Germania - cu U-Bahn în Berlin sau un tren regional din Hamburg către orașele de pe Marea Nordului. Opțiunea a fost valabilă pentru lunile iunie, iulie și august.

Guvernul german a pus la dispoziție biletul de 9 euro ca o componentă a unui pachet de ajutor pentru a atenua inflația, în special costurile mai mari ale energiei. Biletul a fost subvenționat în mare parte de guvernul federal, la un cost de aproximativ 2,5 miliarde de euro, potrvit vox.com. A oferit o pauză financiară. Totodată, această opțiune a avut și un stimulent ecologic, cu gândul că oamenii vor folosi trenul în detrimentul mașinii personale.

Ce efecte a avut până acum măsura

În luna august, aproximativ 38 de milioane de oameni au cumpărat biletul de 9 euro în Germania, potrivit Deutsche Bahn (DB). În multe locuri, numărul de călători a revenit la nivelurile pre-Covid-19. Experții și oficialii au spus că mulți oameni au folosit biletul pentru călătorii de relaxare.

Cercetările și sondajele privind impactul acestui bilet sunt încă în desfășurare, însă un raport din München a arătat că congestionarea mașinilor în oraș a scăzut cu 3% din mai până în iunie, iar altul, realizat de asociația companiilor de transport din Germania, a constatat că aproximativ 3% au ales transportul public în detrimentul mașinii.

E adevărat că biletul de 9 euro a venit și cu probleme în prima săptămână, când rutele erau supraaglomerate și forțau sistemele feroviare.

„Biletul arată că oamenii vor să folosească transportul public – atunci când este ușor de utilizat și când este accesibil”, a declarat Lukas Iffländer, vicepreședintele Fahrgastverband Pro Bahn, o asociație destinată pasagerilor. Singura problmeă a biletului de 9 euro este că e pe cale de a dispărea.

În acest moment, guvernul nu are niciun plan să-l continue sau să îl înlocuiască imediat. Ceea ce înseamnă că, începând din septembrie, călătorii vor plăti din nou tarife regulate, și poate chiar mai mult. Se așteaptă că multe companii de tranzit să crească prețurile din cauza costurilor energetice.

Mii de oameni au semnat o petiție pentru a păstra biletul de 9 euro. Pe Twitter, hashtag-ul #9Euroticketbleibt (în principiu, „biletul de 9 euro rămâne”) este permanent în tendințe. Partidele politice, avocații și grupurile industriale au prezentat diferite propuneri - un bilet lunar de 69 de euro, un bilet anual de 365 de euro și multe altele. Cancelarul german Olaf Scholz a numit biletul de 9 euro „una dintre cele mai bune idei pe care le-am avut ”, dar guvernul este, de asemenea, împărțit în privința unei noi oferte.

Biletul de 9 euro trebuia să ofere germanilor o gură de aer în ceea ce privește creșterea cheltuielilor cu energia. A ajutat la acest lucru, dar a făcut Germania să ia în considerare cum poate și ar trebui să arate transportul public, mai ales în epoca unei crize energetice și climatice. Acest experiment de trei luni ar putea ajuta la remodelarea infrastructurii de transport a țării.

O măsură temporară pe care oamenii vor să o facă permanentă

Bernd Reuther, un membru al Bundestagului Liber Democrat din Renania de Nord-Westfalia, în Comisia pentru transport, a declarat că biletul de 9 euro arată că Germania trebuie să simplifice, dar și să extindă și să investească în infrastructură, pentru a o face mai fiabilă, așa că că oamenii îl pot folosi în viața de zi cu zi.

„Dacă ai o infrastructură bună, oamenii nu vor mai folosi mașina. Adică, cel mai bun exemplu al meu este personalul din biroul meu. În biroul meu [din Berlin], nimeni nu are mașină. În biroul meu de acasă, aici în districtul meu, toți vin cu mașina pentru că nu au altă șansă să ajungă acolo”, a spus el.

Mulți consideră că acest tip de investiții este necesar dacă Germania dorește să-și atingă obiectivele climatice pe termen lung – dincolo de criza energetică imediată.

Pentru aceasta, nu este vorba doar de investiții în transportul public, ci și de utilizarea unor stimulente pentru a atrage oamenii să renunțe la mașini. Frederic Rudolph, șeful T3 Transportation Think Tank, care pledează pentru mobilitatea durabilă, în special în jurul accesului la biciclete, a spus că stimulentul de a folosi biletul de 9 euro a fost oarecum redus, deoarece guvernul german a crescut și subvențiile pentru combustibil cam în același timp - adică, șoferii au avut și o pauză.

„Nu este suficient dacă susții doar alternative la mașină, dar trebuie să fii și mai restrictiv față de accesul la mașină”, a spus el.

Unii oficiali SPD au cerut un bilet anual de 365 de euro, care practic ar ridica costul transportului public zilnic la 1 euro.

Verzii și-au înaintat propriul plan pentru un bilet regional lunar de 29 de euro , despre care susțin că reprezintă oricum majoritatea călătoriilor, și un bilet lunar de 49 de euro pentru întreaga țară . Grupurile din industrie și susținătorii au venit, de asemenea, cu propuneri similare pentru un „Klimaticket”, așa cum l-au numit unii, inclusiv regiuni flexibile - astfel încât să nu plătiți mai mult dacă treceți peste o graniță - și alte opțiuni lunare.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE