Sociolog: Vedem o polarizare foarte pregnantă în societate. Oamenii nu vor să se identifice cu ceva indezirabil

Societatea e fracturată în două pe fondul votului decisiv de duminică, de la alegerile prezidențiale, a declarat Dan Jurcan, director de cercetare al IRES, la Euronews România. Sociologul a constatat că funcționează principiul de „indezirabilitate socială și spirală a tăcerii”, în condițiile în care aproape opt televiziuni „vin și spun: «nu e bine să-l alegeți pe George Simion»”.

„Mulți să-l prefere pe George Simion, dar atunci când sunt întrebați cu cine intenționează să voteze fie să spună Nicușor Dan, pentru că e la modă, sau pur și simplu să spună că nu votează”, a declarat Dan Jurcan, la Euronews România.

Invitat în emisiunea „România lui Vitalie”, sociologul Dan Jurcan a dat detalii despre cum sunt realizate sondajele de opinie referitoare la intenția de vot pentru alegerile prezidențiale.

„În sondajele de opinie punem această întrebare: «cine credeți că va câștiga alegerile» și de foarte multe ori rezultatele diferă față de ceea ce înseamnă intenția de vot pentru că poți să ai o estimare subiectivă. De exemplu, va câștiga Simion alegerile, dar în același timp poți vota cu Nicușor Dan. Sau invers.

Mai ales în astfel de condiții în care vedem o polarizare foarte pregnantă în societate. Vedem chiar o violență deocamdată la nivel discursiv. E clar că societatea e fracturată în două”, a explicat sociologul.

Sociolog: Dintre cele 10 televiziuni aproape opt vin și spun: «nu e bine să-l alegeți pe George Simion»

„Vedem că dintre cele 10 televiziuni aproape opt vin și spun: «nu e bine să-l alegeți pe George Simion». O astfel de opțiune începe să devină indezirabilă, dacă doriți, la nivel social. Oamenii nu vor să se identifice cu ceva indezirabil și e foarte posibil ca în sondajele pe care le vedem astăzi să funcționeze acel principiu de indezirabilitate socială și spirală a tăcerii.

Mulți să-l prefere pe George Simion, dar atunci când sunt întrebați cu cine intenționează să voteze fie să spună Nicușor Dan, pentru că e la modă, sau pur și simplu să spună că nu votează. În ultimă instanță, fiecare dinte noi e singur în cabina de vot și de foarte multe ori votul nu este neapărat pe principii raționale, ci de foarte multe ori pe principii emoționale.

E o diferență între intenția pe care o vedem în sondajele de opinie cu privire la vot și comportamentul efectiv”, a precizat directorul de cercetare al IRES.

Dan Jurcan: „La ultimele alegeri a existat un mariaj nefericit între industria sondajelor de opinie și partidele politice”

„Dacă vorbim despre pariuri, este o estimare a șanselor de câștig și cei care își mizează banii pe așa ceva, în mod clar fac un soi de evaluare a situației bazându-se și pe sondaje, dar și pe părerile experților și pe un trend general.

Este un indicator care nu poate fi ignorat, dar în niciun caz ceea ce vedem pe piața pariurilor nu are legătură cu metodologia sondajelor de opinie.

La ultimele alegeri a existat un mariaj nefericit între industria sondajelor de opinie și partidele politice. De foarte multe ori rezultatele care au fost prezentate înainte au fost într-un fel viciate, în sensul că au prezentat mult mai favorabil anumiți candidați față de rezultatul alegerilor. Erorile au mai mari decât așa cum au fost anunțate”, a concluzionat el.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE