Cum se schimbă Evaluarea Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Modificările intră în vigoare din acest an școlar

Ministerul Educației a anunțat, printr-un comunicat, cum se vor schimba examenele de Evaluare Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, începând cu anul școlar 2025/2026.

Cum se schimbă Evaluarea Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a

Evaluările școlare vor aduce două elemente de noutate față de examenele de până acum.

1. Schimbarea tipului de itemi și a accentului evaluării

Testele pe care le vor primi elevii vor pune mai mult acceptul pe aspecte concrete: cunoștințe aplicabile, deprinderi, atitudini și valori.

2. Extinderea competențelor evaluate

Evaluările elevilor nu se vor mai limita doar la disciplinele bază, ci vor putea integra și alte arii curriculare. Astfel, accentul va fi pus pe aplicarea și transferul cunoștințelor în contexte noi, rezolvarea de situații-problemă, formularea și argumentarea opiniilor (dezvoltarea gândirii critice).

Ministrul Educației a declarat recent că vor fi introduși itemi de tip PISA, care verifică abilitatea elevilor de a utiliza cunoștințele în viața de zi cu zi. Scopul acestor schimbări, spune ministrul, este ca rezultatele să reflecte mai bine nivelul real de pregătire și aplicabilitatea cunoștințelor.

Accent pus aplicarea cunoștințelor în viața de zi cu zi

„În anul școlar 2025 - 2026, în cadrul acestor evaluări (EN II - IV - VI), în vederea realizării cerințelor vizând aplicabilitatea în viața de zi cu zi a elevilor, se pilotează itemi care vizează competențe de alfabetizare funcțională cu aplicații practice, inclusiv din alte arii curriculare. În acest mod, evaluările vor reflecta noua abordare curriculară prin care subiectele vizează și aspectele concrete ale aplicării în viața elevilor de zi cu zi a cunoștințelor, deprinderilor, atitudinilor și valorilor construite în procesul de învățare.

Extinderea, prin evaluare/testare a competențelor evaluate, în direcția noii logici a învățării, cu focalizare pe aplicare și transfer în contexte noi a cunoștințelor, pe mobilizarea cunoștințelor pentru rezolvare de situații-problemă, pe formulare de opinii și argumentare ca antrenare a gândirii critice aplicate și dincolo de disciplinele școlare, în învățarea pentru viață, va furniza date, informații obiective atât profesorilor de la clasă, cât și unității de învățământ, fundamentând feedbackul personalizat către elev, către părinte și către comunitatea educațională.”, a transmis Ministerul Educației.

Calendarul Evaluării Naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a

Evaluarea Națională la clasa a II-a

  • 12 mai 2026 – Limbă și comunicare – scris – limba română
  • 12 mai 2026 – Limbă și comunicare – scris – limba maternă
  • 13 mai 2026 – Limbă și comunicare – citit – limba română
  • 13 mai 2026 – Limbă și comunicare – citit – limba maternă
  • 14 mai 2026 – Matematică și explorarea mediului
  • 15 mai 2026 – Limbă și comunicare – scris-citit – limba română pentru minoritățile naționale

Evaluarea Națională la clasa a IV-a

  • 19 mai 2026 – Limbă și comunicare – limba română / limba română pentru minoritățile naționale
  • 20 mai 2026 – Matematică și științe ale naturii
  • 21 mai 2026 – Limbă și comunicare – limba maternă

Evaluarea Națională la clasa a VI-a

  • 26 mai 2026 – Limbă și comunicare – limba română / limba română pentru minoritățile naționale
  • 27 mai 2026 – Matematică și științe ale naturii
  • 28 mai 2026 – Limbă și comunicare – limba maternă

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE