În premieră, românii au ales un președinte olimpic la matematică, iar numele cel mai des vehiculat pentru a conduce viitorul Guvern este cel al lui Ilie Bolojan - și el tot cu studii de matematică. Dar cât de importantă este matematica pentru România, pentru politică, pentru societate, pentru viitorul unui copil? Flavian Georgescu, profesor de matematică la Liceul Internațional de Informatică București și fondator al Centrului Mate Performanță, și Ana Boiangiu, medaliată cu aur și argint la Olimpiada Internațională de Matematică pentru fete, au vorbit despre acest lucru în emisiunea „România lui Vitalie”, de la Euronews.
Cum va arăta România condusă de un matematician? Flavian Georgescu: Avem un președinte „matematician care a scris istorie pentru România”
Flavian Georgescu, profesor de matematică: „Am spus-o dintotdeauna. Matematica este regina tuturor științelor și iată că avem un președinte matematician. Eu cred că este o veste care ar trebui să ne bucure pe toți. Mă doare faptul că, spre deosebire de alte alegeri, acum România pare împărțită în două și nu este în regulă. Eu cred că, indiferent care ar fi fost rezultatul, acum trebuie să fim uniți și să susținem pe cel care a câștigat votul românilor până la urmă. Eu cred că matematica va fi un mare atu al actualului președinte, pentru că rolul principal al matematicii este că îți organizează foarte bine mintea. Ori, când discutăm despre economie, despre buget, despre o renaștere a României, cred că matematica chiar este pe primul loc.
Sigur, nu doar matematica, însă este un mare atu ca președintele să fie matematician și nu orice matematician, un matematician care a scris istorie pentru România. Vorbim aici de olimpiade internaționale, vorbim de metode inventate. Eu cred că ar trebui să ne mândrim cu acest rezultat și să ne bucurăm cu toții și să îl susținem, pentru că sunt convins că rezultatele se vor vedea, dar nu imediat. E nevoie de timp și e nevoie să înțelegem asta, pentru că nu poți, după 35 de ani, să învii o Românie în câteva luni, așa cum mulți se așteaptă.”, a răspuns acesta, când a fost întrebat cum va arăta România cu un președinte matematician, Nicușor Dan.
România, „o forță mondială în matematică”
„Suntem o forță mondială și în ultimii ani observăm rezultatele României, care sunt formidabile. Acum doi ani, locul 1 în Europa, 4 mondial, Olimpiada Internațională de Matematică, vorbim de 112 țări participante la Olimpiada Balcanică de Matematică. Locul 1, România l-a obținut și anul acesta și iată, Ana este o dovadă de olimpică de excepție a României, așa cum sunt mulți alți elevi cu care ne mândrim.”, a precizat Flavian Georgescu.
Ana Boiangiu, medaliată cu aur și argint la Olimpiada Internațională la Matematică pentru fete: „Cred că e vorba de foarte multă muncă, dar în special de perseverență. Dacă nu e susținută de multă perseverență și de dorință, să nu te lași atunci când ai parte de un rezultat mai prost sau sub așteptări, atunci e degeaba toată munca din spate. Pregătirea trebuie să fie foarte riguroasă și trebuie mult interes acordat în direcția asta. La fel de importanți sunt mentorii, inclusiv domnul profesor care m-a susținut pe parcursul tuturor celor patru ani de liceu, astfel încât pregătirea să fie structurată și să nu ajungi cu hibe, pentru că e necesar să balansezi cele cele patru domenii de care ne ocupăm.”
„Este foarte important ca un conducător de stat să fie și perseverent, pentru că ne-am săturat de vorbe în vânt, lucruri care nu se realizează. Ce am observat eu la actualul președinte este că atunci când și când își dorește ceva, o ține...”, a adăugat Flavian Georgescu.
„Matematica nu se reține pe de rost, cum crede lumea”
Flavian Georgescu: „Matematica vine și structurează mintea în așa fel încât să te scoată din acel impas, e extrem de important, dar nu se reține pe de rost. Lumea are senzația că matematica înseamnă să ții minte pe de rost anumite formule, anumiți algoritmi pe care îi aplici la examenele naționale. Nu despre asta e vorba, din păcate, și mi-aș dori ca toți elevii să cunoască acest lucru, pentru că altfel ar gândi matematica ca pe disciplină, zic eu, frumoasă și atât.”
Ana Boiangiu: „Procesul de a ajunge la o soluție completă și mai ales formulată riguros, redactată bine, îți dă foarte multă claritate în gândire, foarte multă coerență. M-a învățat matematica să-mi organizez ideile, presiunea concursurilor mă ajută acum să gândesc spontan. Deci, e un proces mult mai complicat în spate decât doar a ajunge la un rezultat sau a aplica orbește niște teoreme învățate înainte.”
Flavian Georgescu: Rezultatele olimpicilor nu reflectă sistemul educațional din România
Prof. dr. Flavian Georgescu a precizat la Euronews că rezultatele olimpicilor „nu reflectă sistemul educațional din România.”
Flavian Georgescu, profesor de matematică: „Din punctul meu de vedere, suntem praf cu sistemul educațional, trebuie renăscut. Însă, acești copii care obțin aceste rezultate formidabile la olimpiadele internaționale trăiesc pentru a face performanță. Nu doar sunt talentați. Ei au găsit un scop în sine în a performa. Poate se mută din alte orașe în Capitală pentru a avea parte de cele mai bune pregătiri. Nu mă refer doar la bani, mă refer la timp. Mă refer o grămadă de sacrificii din partea părinților, profesorilor, școlilor. Acești copii trăiesc într-o bulă a lor unde fac performanță. Dar sunt câțiva. Însă, sunt foarte mulți copii talentați care nu reușesc să performeze pentru că, poate, nu se află pe locul potrivit, nu au profesorul potrivit, nu au părinții potriviți. Este vorba despre o educație aici, a copiilor, dar poate și a părinților, și a profesorilor.
E nevoie de o schimbare radicală și de ce este nevoie de această schimbare? Pentru că, așa cum am mai spus-o, copiii din ziua de astăzi nu mai sunt copiii de acum 35 de ani. Noi suntem obișnuiți să funcționeze lucrurile care au mers acum mulți ani. Nu mai funcționează așa. Observăm că elevii nu mai au rezultate, observăm că nici tehnicile părinților nu mai sunt updatate la realitatea de astăzi și e nevoie de o schimbare masivă în educație.”
„Se face performanță și la stat, însă mai cu seamă în zona privată”
„Se face performanță și la stat, însă mai cu seamă în zona privată, pentru că e nevoie de o muncă asiduă cu acești copii și nu mă refer doar la olimpiadă, poate și la notele mari obținute la examenele naționale, e nevoie mai mult decât ce oferă educația de stat în momentul de față. De asta spun, la nivel de masă, în România, e nevoie de o schimbare masivă”, a mai adăugat Flavian Georgescu, în platoul Euronews.