Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Peste 550 de companii internaționale fac afaceri în Rusia, în continuare. Cele mai multe sunt europene

Peste 500 de companii internaționale, cele mai multe din Europa, fac în continuare afaceri în Rusia, în pofida presiunilor exercitate asupra statului rus în urma invadării Ucrainei, arată un studiu realizat de Universitatea Yale, citat de Euronews.com.

Dintre acestea, 223 de companii desfășoară „afaceri ca de obicei” în Rusia, inclusiv firme cunoscute din Italia (Boggi, Benetton, Calzedonia), Franța (Clarins, Etam, Lacoste), Germania (Siemens Healthineers, B. Braun) și din Țările de Jos/Olanda (Philips).

Pe lista celor care continuă să facă „afaceri ca de obicei” se află firme americane, precum Tom Ford, Tupperware și TGI Friday's, numeroase companii chineze ca Alibaba, Tencent și ZTE, precum și companii aeriene - Emirates Airlines, Egyptair, Qatar Airways și Turkish Airlines.

Numărul firmelor care sunt active pe piața din Rusia este actualizat de o echipă de experți din cadrul Universității Yale care a monitorizat anunțurile corporațiilor după izbucnirea războiului din Ucraina, în februarie 2022.

Baza de date realizată de Universitatea Yale cuprinde 1.389 de companii din toată lumea ce au fost împărțite în cinci categorii:

  • fac cercetări: 223 de companii care fac în continuare „afaceri ca de obicei” în Rusia, inclusiv cele menționate anterior.
  • câștigă timp: 162 de companii care și-au suspendat operațiunile viitoare, dar continuă să facă „substanțial afaceri” în Rusia.
  • diminuarea activității: 170 de companii care și-au redimensionat „semnificativ” unele operațiuni, dar continuă cu altele.
  • suspendarea activității: 493 de societăți care au diminuat temporar „majoritatea sau aproape toate” operațiunile din Rusia, dar care își păstrează opțiunea de a obține profituri financiare reziduale.
  • întreruperea completă: 341 de companii care au sistat „total” angajamentele în Rusia.

În total, cele trei categorii cu cele mai slabe performanțe - "fac cercetări", "câștigă timp" și "diminuarea activității" - însumează 555 de companii, ceea ce reprezintă aproape 40% din numărul de firme incluse în baza de date.

Companiile europene care nu s-au retras de pe piața din Rusia

Printre companiile care „câștigă timp” în continuare se numără numeroase firme atât din UE, cât și din state G7, precum AstraZeneca (Marea Britanie), Barilla (Italia), Bayer (Germania), BlaBlaCar (Franța).

Engie (Franța), Giorgio Armani (Italia), ING Bank (Țările de Jos/Olanda), Merck (Germania), Nestle (Elveția, Red Bull (Austria), Total Energies (Franța), Unilever (Marea Britanie) and Yves Rocher (Franța) au fost incluse tot în categoria menționată anterior.

Cele care și-au diminuat activitatea sunt companii precum Adobe (SUA), Allianz (Germania), Alphabet, compania-mamă a Google (SUA), Bosch (Germania), Coca-Cola (SUA), Duolingo (SUA), Eni (Italia), Ferrero (Italia), JPMorgan (SUA), Microsoft (SUA), Ørsted (Danemarca), Pirelli (Italia), Spotify (Suedia), Toyota (Japonia) and Vattenfall (Suedia).

Deocamdată, nu este clar câți bani câștigă aceste companii din activitățile desfășurate pe piața din Rusia, în condițiile încetinirii economiei și a afectării relațiilor comerciale din cauza sancțiunilor occidentale.

Prezența pe piața din Rusia a unor companii europene afectează unitatea politică a Occidentului

Cu toate acestea, prezența acestor companii în Rusia ar submina unitatea politică a statelor occidentale care de mai multe luni au încercat să taie sursele de finanțare ale Kremlinului pentru războiul din Ucraina.

"Sancțiunile noastre în sine nu obligă companiile să părăsească Rusia, multe au decis să plece pe cont propriu. Cei care rămân nu încalcă neapărat sancțiunile UE - atâta timp cât nu se angajează în sectoare sau cu entități care se află sub sancțiuni", a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene pentru Euronews, ca răspuns la concluziile Yale.

Companiile care s-au retras complet din Rusia

Potrivit experților Universității Yale, 493 de firme internaționale rămân în „suspendare”, ceea ce înseamnă că au oprit sau blocat majoritatea activităților comerciale, a vânzărilor, a transporturilor, a zborurilor, a rezervărilor, a tranzacțiilor financiare și a altor servicii în legătură cu Rusia, dar fără a rupe complet legăturile cu această țară.

Printre cele 341 de companii care s-au retras complet din Rusia se numără Accenture (Irlanda), Aldi (Germania), Asda (Marea Britanie), Deloitte (SUA), Deutsche Bank (Germania), Equinor (Norvegia), Heineken (Olanda), IBM (SUA), Ikea (Suedia), Lufthansa (Germania), McDonald's (SUA), Mercedes-Benz (Germania), Netflix (SUA), Nike (SUA), Nissan (Japonia), Nokia (Finlanda), Renault (Franța) și Vodafone (Marea Britanie).

În acest grup se regăsesc, de asemenea, Eurovision și diverse organizații sportive care au interzis participarea cetățenilor ruși la competițiile lor.

Yale actualizează baza de date analizând o varietate de surse de informații, precum documente guvernamentale de reglementare, documente fiscale, declarații ale companiilor și rapoarte din presă, precum și o rețea de persoane din interiorul companiilor și de informatori.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE