Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Parcări mai scumpe de anul viitor. Taxele pentru un loc de parcare vor crește cu 13,8%

Publicat de: Euronews

Anul viitor vine la pachet cu taxe și impozite locale mai mari pentru locuitorii din orașele dezvoltate. Și parcările se vor scumpi în multe orașe mari. Autoritățile au voie, potrivit legii, să crească tarifele cu rata inflației, adică 13,8 procente. În ciuda creșterii prețurilor, orașele rămân, însă, la fel de sufocate de mașini, fără parcări destule, fără un sistem eficient de transport în comun sau suficiente piste de biciclete. 

Un tânăr de 23 de ani din Cluj-Napoca își petrecere cea mai mare parte din zi în mașină pentru că lucrează pentru o companie de ride sharing. Nevoia îl obligă să parcheze destul de des în centrul orașului. El spune că va fi obligat să circule cu mașina și după ce, în 2024, prețul parcării va crește cu 13,8%.

”Eu nu cred că o să mi-o las, nu e o veste foarte bună, dar sigur nu o să mi-o las. Lucrez cu ea și de obicei vin cu treabă aici, nu vin ca să mă plimb”, spune tânărul. 

Cât vom plăti pentru parcare în marile orașe 

Tarifele actuale pot fi indexate în 2023, potrivit legii, cu rata inflației, adică cu 13,8 procente.  

Concret, pentru un abonament anual, un clujean va plăti 97 lei, în loc de 85 de lei cât este tariful în prezent. În Craiova, prețul va crește de la 71 la 81 de lei pe an.  

În cazul Bucureștiului, prețurile diferă în funcție de zona în care sunt parcate mașinile. Autoritățile nu au anunțat încă oficial creșterea tarifelor. Dacă tarifelor vor fi indexate cu inflația, atunci bucureștenii care locuiesc în zona A vor achita 683 de lei, în loc de 600 de lei. 

Cel mai ieftin abonament va fi în zona D a Capitalei, unde prețul ar putea crește cu 41 de lei, până la 341 de lei. În ciuda prețurilor mari, orașele continuă să rămână sufocate de mașini. În București sunt înmatricultate peste 1,5 milioane de mașini, dar sunt construite doar 244.000 de locuri de parcare. În Craiova și Cluj-Napoca sunt de aproape șase ori mai puține locuri de parcare. 

Dan Tarcea, viceprimar Cluj-Napoca: ”Spun că aceste parcări sunt eficiente, dar pe de altă parte sunt și insuficiente locurile de parcare. Dacă în anul 1990 în Cluj-Napoca era înmatriculate 40 de mii de mașini astăzi avem peste  220 de mii de mașini înmatriculate în municipiul Cluj-Napoca care se adaugă aproximativ vreo 20 de mii numărul de masini ale studenților, după care mai vin numărul mașinilor care sunt pe leasing și tranzit. Avem din acest punct de vedere o presiune foarte mare la nivelul municipiului cu locurile de parcare.” 

Soluții pentru soferii fără locuri de parcare 

Ca să-i ajute pe clujeni, unele centre comerciale le permit să-și lase mașinile peste noapte în parcările lor. Spre exemplu, într-un hypermarket cu 2.007 locuri de parcare, tarifele pleacă de la un leu pe oră pe parcursul nopții.  

Ștefan Roman, manager centru comercial: ”Avem abonament cu acces în parcare de 240 de lei pe lună, aici pentru cei din proximitate care doresc și pot să-și facă abonamente la noi în centrul comercial, iar tariful este de 3 lei pe oră după prima oră de gratuitate pe parcursul nopții după ora 23 și până la șapte dimineața tariful este de un leu pentru fiecare oră de staționare în incinta centrului comercial.”

Din cauza lipsei spațiilor, multe orașe din vestul Europei descurajează sau chiar interzic complet parcarea mașinilor în centru. În schimb, autoritățile investesc în sisteme de parcare pentru biciclete și dezvoltă foarte bine transportul public în comun.

Gruia Bădescu, urbanist: ”De exemplu în Konstanz sunt vreo trei parcări cu plată în centru și una mare la marginea centrului de unde pleacă autobuze gratis. Parcarea este considerată nu un drept, ci un lux și oamenii plătesc pentru asta. Când se închiriază un apartament dacă exista un loc de parcare se plătește separat aici pot să spun că știu este cam 80 de euro pe lună un loc de parcare la o clădire. Nici dacă te muți undeva nu ai parcare gratuită.”

În ritmul în care se dezvoltă orașele, nu vor exista niciodată suficiente locuri de parcare, iar costul lor va crește continuu, spun experții. 

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE