Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Totul despre PAD, asigurarea obligatorie în caz de cutremur sau inundații: cât costă polița și ce riscă cei care nu-și asigură locuințele

O analiză dată publicității în martie 2022 de UNSAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România) arată că peste 100.000 de persoane ar putea fi afectate în cazul unui cutremur cu interval mediu de recurenţă de 100 de ani şi circa 210.000 clădiri ar putea fi avariate.

Într-un astfel de scenariu pierderile economice probabile în cazul locuinţelor, într-un astfel de scenariu, sunt estimate la peste 7 miliarde de euro, arată datele UNSAR, conform evaluărilor efectuate de IGSU în cadrul programului RO-RISK, citat de Agerpres.

Același raport mai arată că doar 1 din 5 locuinţe este protejată printr-o asigurare obligatorie PAD.

O altă analiză a UNSAR, dată publicității în noiembrie 2022, arată că opt din zece români (82%) ştiu că trebuie să îşi asigure locuinţa împotriva dezastrelor naturale, prin poliţa PAD.

Ce este PAD și pentru ce locuințe poate fi încheiată polița

În România, protejarea locuinţelor prin asigurare este obligatorie prin lege, iar poliţa obligatorie (PAD) acoperă trei riscuri catastrofale - cutremur, inundaţii şi alunecări de teren, până la limita de 20.000 euro, respectiv 10.000 euro, în funcţie de tipul construcţiei.

Pot fi încheiate polițele obligatorii PAD locuințele situate pe teritoriul României, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, din mediul rural sau urban și care sunt înregistrate în evidențele organelor fiscale.

Nu pot fi asigurate locuinţele situate în clădirile încadrate în clasa I de risc seismic. De asemenea, nu pot fi asigurate anexele, dependinţele care nu sunt legate structural de clădirea în care este situată locuinţa asigurată, precum şi bunurile din interiorul locuinţei.

Cât costă asigurarea obligatorie și care este suma asigurată obligatoriu prin polița PAD

Suma asigurată ce poate fi acordată în baza legii este:

  • 100.000 lei și primă de asigurare de 130 lei/an pentru locuințele de tip A (construcţia cu structura de rezistenţă din beton armat, metal ori lemn sau cu pereţi exteriori din piatră, cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic)
  • 50.000 lei și primă de asigurare de 50 lei/an pentru locuințele de tip B (construcţia cu pereţi exteriori din cărămidă nearsă sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic)

Unde poate fi încheiată asigurarea PAD și ce acte sunt necesare

Polița de asigurare obligatorie poate fi încheiată la orice agenţie a celor 17 asigurători membri ai PAID sau de la agenţii acestora. PAID sau Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale administrează sistemul de asigurare obligatorie a locuințelor, care acoperă trei riscuri de bază specifice României: cutremur, inundații și alunecări de teren.

Asiguratori care au autorizație să emită polițe PAID sunt:

  • ABC Asigurări
  • Allianz-Țiriac
  • Asirom
  • AsitoKapital
  • BRD Asigurări Generale
  • Eurolife FFH
  • EximAsig
  • Garanta Asigurări
  • Generali
  • Allianz-Țiriac Unit Asigurări
  • Grawe
  • Groupama
  • NN
  • Omniasig
  • SIGNAL IDUNA
  • Uniqa

Pentru a încheia asigurarea obligatorie, la oricare dintre asiguratorii menționați, este nevoie ca beneficiarul să se prezinte doar cu buletinul.

Amenzi pentru cei care nu încheie polița PAD

Potrivit legii, persoanee fizice sau juridice care nu încheie asigurarea obligatorie împotriva dezastrelor naturale pot fi primi o amendă de la 100 la 500 lei de la primăriile pe raza cărora se află locuința în cauză.

De asemenea, este bine de știu că nu se poate încheia o asigurare facultativă pentru o locuință care nu are deja o asigurare valabilă împotriva dezastrelor naturale.

Ce trebuie să conțină dosarul de daună

În cazul în care locuința este afectată în urma unui cutremur, a unor inundații sau alunecări de teren, plata despăgubirilor se face în termen de maximum 5 zile de la primirea dosarului de daună de la asiguratorul care a încheiat polița și care a întocmit dosarul de daună.

Dosarul de daună trebuie să conțină:

  1. Documente emise de autoritățile competente din care să rezulte cauzele și împrejurările producerii sau apariției dezastrului natural – Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență (ISU), Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență (SVSU) / Comitetul Local pentru Situații de Urgență (CLSU) din cadrul Primăriei, Prefectură sau alte organe abilitate prin lege, (Administrația Națională de Meteorologie, Institutul Național de Cercetare –Dezvoltare pentru Fizica Pământului).
  2. Actul de identitate ale asiguratului, în copie.
  3. Actele de proprietate ale locuinței asigurate, în copie.

Alternatiz, de la caz la caz, se pot prezenta și alte documente din care să rezulte calitatea asiguratului de proprietar asupra imobilului ce face obiectul dosarului de daună.

Surse: Legea 260/2008, PAID România (www.paidromania.ro)

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE