Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Legile Educației ar trebui adoptate până la începutul lunii iunie. Rector: ”Este foarte important deoarece în universități încep alegeri”

Legile Educației, ce au la bază proiectul ”România Educată”, ar trebui adoptate până la începutul lunii iunie deoarece, în caz contrar, alegerile din învățământul superior ar urma să fie organizate după vechea legislație, a declarat, luni, în direct la Euronews România, rectorul Universităţii ”Babeș-Bolyai”, din Cluj-Napoca, profesorul universitar Daniel David. De asemenea, Andreia Bodea, directorul Colegiului Național ”Ion Luca Caragiale”, a avertizat că ”s-au prăbușit” statutul profesorului și disciplina în școli, ceea ce a dus la apariția unor ”acte de agresivitate între elevi, între elevi și profesori”. Din acest motiv, deputatul PSD, Natalia Intotero, a afirmat că este nevoie de consultarea tuturor beneficiarilor procesului educațional privind modificarea sistemului de învățământ.

Profesorul universitar Daniel David a explicat că modificările în sistemul de învățământ superior pot fi făcute mai ușor, iar ” discuțiile mai complicate o să fie pe zona preuniversitară”.

”În învățământul superior, lucrurile sunt mai ușor de făcut. Problemele mai mari și discuțiile mai complicate o să fie pe zona preuniversitară. În învățământul superior având autonomia universităților, autoritățile trebuie să facă niște reglementări generale, cât să nu ne încurce atunci când vrem să aplicăm bune standarde internaționale.

Pentru noi este foarte important următorul lucru: în universități încep alegeri.

Dacă până la sfârșitul lunii mai, poate chiar începutul lunii iunie noi nu avem o nouă lege a educației, alegerile intră pe legea veche și nu numai alegerile, ci și anul universitar 2023-2024 va fi organizat în spiritul legii vechi. Și noi trebuie să știm la ce trebuie să ne raportăm.

Dacă vrem să ne avem ceva în Parlament, trebuie să avem până la sfârșitul lunii mai, începutul lunii iunie. Dacă le avem după, lucrăm în logica vechii lei”, a declarat Daniel David, în direct la Euronews România.

Avertismentul directorul Colegiului ”I.L. Caragiale”: ”S-a prăbușit statutul profesorului”

Despre propunerea de a organiza un examen separat de admitere la liceu, Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național ”I.L Caragiale”, a afirmat că nu este convinsă această schimbare va produce schimbări deoarece ”problemele din învățământul preuniversitar sunt atât de mari și nu vor rezolvate punctual de o admitere la liceu într-o formă sau altă”.

”Personal, am fost întotdeauna pentru o competiție, pentru a acorda niște șanse unor elevi care au înzestrări deosebite. Această admitere nu va fi decât o șansă în plus, dar doar pentru unii. Salut acest examen. Dacă el nu va veni ca o urmare firească a unui gimnaziu care să fie reglementat foarte bine, nu va rezolva nicio problemă”, a explicat prof. Bodea.

Cu o experiență de 39 de ani în sistemul educațional, Andreia Bodea a atras atenția că în ultimii 10 ani statutul profesorului s-a prăbușit.

”În ultimii 10 ani. S-a prăbușit statutul profesorului. S-a prăbușit în mod justificat, pentru că în paralel nemaifiind atractivă această meserie au intrat în învățământ oameni care (...) cred că ar fi trebuit să facă altceva, nu să fie profesori.

S-a prăbușit disciplina în școli. În orice context și oricât s-ar fi modificat coordonatele acestei lumi, seriozitatea și disciplina nu au cum să lipsească. Disciplină nu înseamnă bătaie, disciplină nu înseamnă să urli de la catedră, disciplină înseamnă altceva. Oamenii care au reușit în orice domeniu sunt oameni serioși și disciplinați”, a precizat ea.

De asemenea, Andreia Bodea a evidențiat că ”au apărut acte de agresivitate între elevi, între elevi și profesori, lucruri care nu se întâmplau la un asemenea nivel”.

”Nu avem cum să punem la aceeași masă un profesor care este violent, agresiv și needucat. Aștept cu nerăbdare un răspuns despre ce se întâmplă cu un elev sau cu un părinte care agresează într-un mod sau altul. Unii elevi manifestă agresivitatea crescută față de colegi și de dascăli.

Un elev dacă se ridică din bancă și își înjură profesorul, nu mai spun că ridică mâna la el, ce poate să facă un profesor la catedră: nu poate să îi facă observație, nu poate să îl dea afară, chiar dacă intră într-o comisie de disciplină, nu mai poate rămâne repetent prin nota de la purtare. Și îți și spune lucrul acesta: haideți, ce îmi faceți?

Nu se poate să sancționezi profesorii care sunt agresivi, lucrul cu care sunt de acord, și nu îi sancționezi proporțional cu vina pe elevii și părinții care sunt agresivi verbal”, a mai precizat ea.

Natalia Intotero, deputat PSD, despre Legile Educației: ”Când vrei să ai o lege bună, trebuie să existe consultare”

Invitată la dezbaterea din studio, deputatul PSD, Natalia Intotero, președintele Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților, a afirmat că este nevoie de calitate în sistemul educațional, motiv pentru care acest pachet legislativ să fie discutat înainte de a fi adoptat.

„Cu toții ne dorim să avem acest pachet legislativ care să nu fie modificat imediat după ce îl adoptăm. Atunci vom vorbi despre calitate în educație.

E foarte important ca aceste discuții. Beneficiarii procesului educațional trebuie să fie consultați - începând de la elevi, studenți, cadre didactice, sindicate, ONG-uri, presa, mediul universitar.

Calitatea studenților vine din zona preuniversitară (...) Atunci când vrei să ai o lege bună, trebuie să existe consultare”, a precizat Natalia Intotero.

De asemenea, senatorul USR Ștefan Pălărie, este de părere că pentru a exista performanță în educație ar trebui să existe o formă suplimentară de evaluare.

„Am stat de vorbă cu cei de la Alianța colegiilor centenare și ei n-au spus. Când am stat de vorbă cu Ministerul și le-am spus de ce avem nevoie pentru a avea performanță, au indicat trei elemente ca un scaun cu trei picioare; o formă de evaluare suplimentară pentru a vedea dacă elevii se potrivesc pe profilul pe care l-au ales.

Au mai spus; vrem inclusiv să avem libertatea de a ne alege cadrele didactice. Lăsați-ne față de sistemul de titularizare național, să putem să angajăm noi, cu toată responsabilitatea, corpul profesoral. Lăsați-ne să ne organizăm formulele de studiu în baza legii educației, cu o anumită flexibilitate pentru a da loturi de olimpici.

Tu, din acestea trei elemente, să faci abstracție de două dintre ele pentru că te încurcă și să iei numai una”, a concluzionat Pălărie.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE