„La Blouse Roumaine”, tabloul creat de Henri Matisse, pentru prima oară în România. Unde este expusă opera

„La Blouse Roumaine”, faimoasa pictură a lui Henri Matisse, se află pentru prima dată în România. Capodopera este expusă la Muzeul Național de Artă, într-o expoziție dedicată iei românești, alături de alte peste 300 de lucrări din țară și din străinătate. Accesul publicului este gratuit de 1 Decembrie.

„La Blouse Roumaine”, tabloul creat de Henri Matisse în 1940, este probabil cel mai frumos portret vestimentar al secolului trecut. Pictorul s-a inspirat din ia românească, ce devine, prin ochii artistului, un simbol al identității culturale în lume. Matisse a privit ia cu inspirație, fără implicații ideologice, așa cum apărea în operele multor artiști români ai vremii.

Erwin Kessler, director general interimar al Muzeului Național de Artă al României: „Pe Matisse nu l-a interesat asta. L-a interesat, în primul rând, capacitatea acestui veșmânt de a transmite energie, vitalitate, eternul feminin și frumusețea pură a unor elemente decorative pe care le-a desprins de simbolismul autohton.”

„La Blouse Roumaine” este parte a colecției permanente de la Centrul Pompidou din Paris și a părăsit pentru prima dată Franța pentru a fi expusă, în premieră, la București.

Vizitator: „Am venit, bineînțeles pentru «La blouse Roumaine» de Matisse, pentru că e o ocazie rară și o oportunitate să vedem ce viziune au avut pictorii străini asupra țărăncilor noastre de acum mai bine de un secol, poate și un secol și jumătate.”

Apropierea lui Matisse de ia românească s-a produs prin intermediul artiștilor români aflați la Paris, printre care românca Nina Arbore, care i-a fost elevă. Artistul francez a avut chiar ocazia să simtă țesătura românească, întrucât prietenul său, pictorul Theodor Pallady, îi aducea la Paris ii românești.

Erwin Kessler, director general interimar al Muzeului Național de Artă al României: „Descoperă frumusețea deosebită a iei românești și prin frecventarea unor saloane, inclusive în Paris, saloane dominate nu rareori, de prințesele noastre de Marta Bibescu, Ana de Noailles, îmbrăcate, la rândul lor, în ie.”

Expoziția vorbește și despre dragostea Reginei Maria pentru costumul popular românesc.

Judit Balint, director științific al Muzeului Național de Artă al României: „Unul dintre cele mai inedite obiecte și cred că este prezentat pentru prima oară în fața publicului - este o scrisoare și un plic cusute manual de către maestrul brodeur Nicolae Ghila din Cluj și adresate Regelui Carol al II-lea prin care îl roagă să accepte patronajul expoziției sale de broderie.”

Vizitator: „Îmi place foarte mult, se pare că e o colecție diversă. Mă bucur să văd nu doar opere de artă care constau în picturi, ci și costume tradiționale cum avem acolo un costum regal care seamănă foarte mult sau probabil este cel al Reginei Maria pe care obișnuia să-l poarte.”

Erwin Kessler, director general interimar al Muzeului Național de Artă al României: „Expoziția este făcută să problematizeze identitatea. Nu-ți spune din start că vii tu cu identitatea problematizată. Ea ți-o desface, ți-o arată în partea ei frumoasă și în partea ei urâtă.”

Vizitatorii expoziției mai pot vedea inclusiv o instalație de 10 metri realizată de artistul contemporan Mircea Cantor, din 48 de ii suspendate. Lucrările dedicate iei românești pot fi admirate până pe 8 februarie. Biletul costă 60 de lei.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE