Viitorul tehnologiei ar trebui să fie despre relavanță și, totodată, să reprezinte un un apel la curaj, în aceste vremuri nesigure.

Am făcut pas apreciabil, ca specie: de la inovație întinsă pe durata unor secole, apoi decenii, la salturi în ritmul alert al zilelor și săptămânilor.

Către ce ne îndreptăm? Să fie acel punct în care vom stăpâni cu adevărat tehnologia sau mai degrabă ne vom lăsa seduși și dirijați de ceva mai presus de noi? Când anume se va întâmpla asta? Și ce se va schimba?

Sunt întrebări grele, cu substrat filosofic, dar, totodată, reprezintă fundamentul de la care pleacă, zilele acesta, târgul de tehnologie IFA Berlin 2025. Un eveniment care, cel puțin la nivel declarativ, își propune să dea o formă concretă căii spre progres.

Experiența unor astfel de târguri, a unor astfel de evenimente, ne învață să fim atenți și la alte aspecte decât cele oficiale. Decât cifrele pe care le prezintă organizatorii și pe care ni le-au prezentat și nouă aici, la Berlin, la IFA.

VEZI GALERIA
3 imagini

Sigur, este impresionant să afli că peste 200 de mii de oameni vor vizita cele 20 de hale de la Messe, sau că 1800 de expozanți vor veni să împărtășească viziunea lor asupra viitorului. Dar este mult mai interesant și mult mai relevant - și m-am bucurat că exact în acest mod au pus și organizatorii problema – să înțelegem unde ne aflăm cu adevărat în raport cu tehnologia.

Inteligența artificială. Oricât de mult încercăm să o înțelegem, oricât de mult citim despre ea, oricât de mult ne documentăm, oricât de mult lucrăm cu ea -încă suntem departe de acel punct în care să putem spune cu mâna pe inimă că este o unealtă pusă în slujba binelui.

Este exemplul pe care l-au dat cei din managementul IFA, aici., la Berlin. Vom vedea în zilele următoare modul în care este aplicată inteligența artificială în viața noastră de zi cu zi. De altfel, organizarorii au subliniat că nu au creat o hală anume, un stand sau o zonă anume dedicată inteligenței artificiale – pentru că, nu-i așa, este prezentă peste tot. Doar că... vrem să o vedem și noi în proximitatea noastră.

Spuneau - tot cei de la IFA - despre tehnologie că trebuie să fie relevantă pentru oameni. Pentru că sunt vremuri greu de dus și trebuie să știm pe ce ne bazăm. Iar pentru această relevanță, ei apelează la generațiile de tineri.

Este pentru prima oară când văd aici, la IFA Berlin, un program dedicat generației Z. Vor fi zeci de creatori de conținut, de tineri, cu mulți urmăritori pe TikTok, care vor acoperi evenimentul în felul lor, în limbajul atât de accesibil pentru milioane și milioane de oameni.

Și, pentru că am vorbit despre Tiktok, gândul s-a dus imediat la China. China este adevărata locomotivă pentru consum, în 2025, când vine vorba despre tehnologie. Are salturi colosale, cifre impresionante de consum, în rapoartele economice pe care le-am urmărit.

Dar v-am spus că nu vreau să insistăm foarte mult asupra cifrelor, vrem să ne bucurăm de ceea ce vom găsi la standuri, în aceste zile, vrem să încercăm să înțelegem și noi și să aducem pentru cei de acasă răspunsuri la întrebări pe care poate și le adresează – cu siguranță noi ni le adresa și cu siguranță că vom găsi prilejul să le punem și celor care vin să-și prezinte propriile lor variante asupra viitorului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE