Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 169), Vodafone (canalul 410).

EXCLUSIV: Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi, despre cum ar putea deveni România un culoar esențial de transport al grânelor spre întreaga lume

De Euronews  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi, a vorbit la Euronews România despre cum ar putea deveni România un culoar esențial de transport al grânelor spre întreaga lume, dar și despre cum putem avea transport sigur la costuri rezonabile, în actualul context.

Uniunea Europeană este pe cale să creeze noi punți de solidaritate cu Ucraina. 20 de milioane de tone de cereale trebuie să plece în următoarele trei luni din Ucraina, prin infrastructura UE. Cum ar putea deveni România un culoar esențial de transport al grânelor spre întreaga lume?

Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi: „Acum trebuie să vă spun că acest pol de solidaritate nu include numai România. Dacă ne uităm la cifre și vedem că, în mod normal, Ucraina exportă lunar cinci milioane de tone prin porturile de la Marea Neagră, care acum sunt blocate, ne dăm seama că un asemenea număr, care se mută acum pe uscat și căi fluviale, adică tren, transport rutier și fluvial, este foarte greu de obținut. Este pentru prima dată când Ucraina încearcă să își orienteze pe uscat aceste exporturi.”

Adina Vălean a mai explicat că în aprilie Ucraina a reușit să exporte doar 1,2 milioane de tone.

Adina Vălean: „În mai, probabil, a exportat 1,5 milioane de tone, dar ambiția noastră, printr-un efort corelat, coordonat de către CE, Directoratul de Transport, cu toate statele membre să putem folosi culoare alternative pentru a putea scoate cât mai mult din aceste produse din Ucraina. Atenție, că nu e vorba numai de exporturi, e vorba și de importurile Ucrainei. Și ele, în mod tradițional, sau majoritar, erau făcute tot prin porturile de la Marea Neagră și atunci provocarea are trei părți: să treci produsele de frontiera cu Ucraina, adică să depășești toate obstacolele de natură administrativă, de infrastructură, capacitate. Apoi, să găsești resurse tampon pentru a stoca aceste produse, pentru a le încărca pe vapoare, în porturi. Și atunci noi am organizat statele membre în mai multe clustere.”

Pandemia și războiul din Ucraina au arătat punctele slabe ale sistemului de transport. Omenirea și-a dat seama cum problemele din lanțul de aprovizionare pun presiune pe prețuri, de exemplu. Cum putem avea transport sigur la costuri rezonabile, în actualul context?

Adina Vălean: „Transportul a fost considerat întotdeauna ca un lucru subînțeles, iar conectivitatea oamenilor, aproape un drept natural. Am văzut cu pandemia, acum, cu războiul, că nu e întotdeauna evident. Toate lecțiile pe care le-am avut în pandemie au fost învățate, am introdus foarte multe chestiuni de sensibilizare legislativă, fonduri care pot fi puse în mișcare, chestiuni legate de obstacolele administrative la trecerea frontierelor pentru lanțurile logistice, de la certificate digitale pentru transportul rutier la conducătorii de locomotive care nu ar trebui neapărat schimbați la frontiera dintre statele membre ale UE. Toate aceste lucruri au fost, să spunem, au devenit ca un fel de manual de utilizare în situație de criză. Cel mai important, conceptul culoarelor verzi care a fost introdus de noi, de mine, care presupune trecerea frontierei în mai puțin de 15 minute pentru transportul de mărfuri.”

România este parte a proiectului european. Ce ar trebui să facă țara noastră pentru dezvoltarea infrastructurii si ce mare proiect de infrastructură ar fi prioritar în actualul context?

Adina Vălean: „România are acces în acest moment la sume foarte mari pentru investiții în transport, pentru reforma serviciilor în transport. Are un plan bun și a beneficiat de consultanță, împreună cu Bulgaria din partea Directoratului de Transport, un asa-numit Task Force,  care a ajutat-o să își conceapă planurile de investiții în infrastructuă într-un mod foarte sustenabil. Ce are de făcut România este să își implementeze aceste planuri, să își crească capacitatea de administrare a proiectelor în infrastructură, care este foarte scăzută în acest moment. Noi continuăm cu acest Task Force să stăm la dispoziția autorităților și a promotorilor de proiecte să depășească acest obstacol tradițional și congenital al administrației românești în atragerea fondurilor de infrastructură, fondurilor europene pentru infrastructură. Cel mai bun proiect este proiectul care se realizează.Ceea ce este cel mai important, din punctul meu de vedere, este ca planul să nu se schimbe. Dacă avem un plan ne ținem de el, respectăm obiectivele.”

Euronews România face parte dintr-o redacție globală. Postul nostru emite sub umbrela Euronews, o rețea globală cu puternice valori europene. Vă rugăm să ne transmiteți un mesaj cu ocazia lansării Euronews România.

Adina Vălean: „În primul rând vă urez foarte mult succes! Mă bucur extraordinar de faptul că pot vorbi la Euronews și în românâ. Cred că programul dumneavoastră va fi unul extrem de important pentru a aduce politica europeană mai aproape de români, dar și politica românească, problemele românilor mai aproape de europeni. Vă doresc mult succes, audiență mare și ani mulți!”

Distribuie

Taguri