Dezinformarea climatică în Europa: cum companiile, politicienii și „fermele de troli” influențează opinia publică

Ploi torențiale, secetă, ierni lungi și veri neobișnuit de călduroase – aceasta este realitatea dură a Europei din ultimii ani, scrie Euronews.com.

În această vară, Grecia s-a confruntat cu valuri de căldură extremă, în timp ce Portugalia și Spania luptă cu incendii devastatoare.

Oamenii de știință sunt de acord că activitatea umană are un impact major asupra climei actuale. Cu toate acestea, negarea schimbărilor climatice și dezinformarea asociată au găsit un teren fertil în mediul digital, la nivel global.

Cel mai recent raport al International Panel on Information Environment (IPIE) identifică principalii actori din spatele acestor narațiuni false. Autorii menționează persoane legate de industria petrolieră, politicieni din cercuri conservatoare, dar și state precum Rusia.

„Dezinformarea climatică se îndepărtează de așa-numita ‘negare dură a schimbărilor climatice’”, spune Anna Siewiorek, expertă în comunicare pe teme climatice și management de proiect la Climate&Strategy Foundation, într-un interviu pentru Euronews. În locul ei apar tactici mai subtile, dar la fel de eficiente. Jurnalistul Szymon Bujalski, de la publicațiile „Ziemia na Rozdrożu” și „Nauka o Klimacie”, susține chiar că unii reprezentanți ai guvernelor folosesc astfel de metode.

De unde provine dezinformarea climatică?

Raportul a analizat 300 de studii realizate în ultimul deceniu privind fenomenul. Concluzia: principalele surse sunt:

  • Companiile din domeniul combustibililor fosili și al petrolului
  • Politicieni de dreapta, precum Donald Trump și, în Europa, partide ca AfD (Germania), Vox (Spania) și Rassemblement National (Franța)
  • State și „ferme de troli”, în special cele rusești, documentate ca fiind implicate în răspândirea de conținut pseudo-științific pe platforma X
  • Think tank-uri și organizații PR care apără interesele corporațiilor (ex: Heartland Institute, Cato Institute)
  • Media și boți online care amplifică mesajele false

Strategiile folosite pentru a manipula opinia publică

Potrivit raportului, actorii implicați în dezinformare folosesc mai multe tipuri de narațiuni menite să submineze încrederea în știință și în politicile climatice.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE