Lipsa de educație și a măsurilor de prevenție ar putea fi, cel mai probabil, cauzele accidentului mortal în care o tânără mamă a fost spulberată pe trecerea de pietoni de un șofer în sectorul 4 din București, a declarat Titi Aur, multiplu campion național la raliu, la Euronews România. Expertul în conducerea defensivă a explicat că șoferul arestat preventiv după producerea accidentului „nu a fost învățat nimic despre siguranța rutieră”, în școală.
„Sunt lucruri care se învață în toată lumea civilizată, în sistemul de educație, la școală. La noi nu se pune problema. Ministerul Educației nu vrea să audă de educație rutieră”, a declarat Titi Aur, la Euronews România.
De asemenea, fostul pilot a afirmat că și femeia accidentată „este vinovată din puncte de vedere al deplasării în siguranță” deoarece nu a îndeplinit cele patru condiții pentru a traversa corect strada.
În emisiunea „România lui Vitalie”, fostul pilot Titi Aur a dat vina pe „sistem” în cazul accidentului mortal, produs pe șoseaua Berceni din Sectorul 4.
„Accidentul despre care vorbim acum, din punctul meu de vedere, este cea mai mare parte de vină este a sistemului. De ce? Pentru că acest tânăr, teribilist într-adevăr, bombardier, a trecut printr-un sistem de educație la școală. Nu știu câtă școală are, dar sigur că spun că în sistemul lui de educație, nu a fost învățat nimic despre siguranța rutieră, despre pericolul la care te expui când te duci pe stradă în calitate de orice, de pieton, de biciclist, trotinetist, motociclist, de conducător auto, de pasager.
A trecut printr-o școală de șoferi în care vă spun 100% că nu s-a făcut nimic pentru metode de prevenție, de conducere defensivă, de anticipare, de conștientizare”, a explicat Titi Aur.
Cum a pedepsit Danemarca un șofer vitezoman: a fost arestat o lună, a primit amendă 20.000 de euro și i s-a confiscat mașina
„Școala de șoferi din România te învață să pleci de pe loc, să semnalizezi și dacă ai oprit roata la stop, ești bun de șofer. Se merge doar cu 30 de kilometri pe oră și atât! Pe urmă, tot sistemul este vinovat pentru că acest tânăr a postat pe Internet că el merge cu 200 de kilometri pe oră sau cu cât mergea el”, a spus multiplul campion de raliu.
Titi Aur, care este expert în conducere defensivă, a dat exemplul modul în care alte state europene sancționează șoferii care circulă cu viteză excesivă.
„În Danemarca, un tânăr care avea tot un BMW de aproape 200.000 de euro, mașină foarte scumpă, care s-a postat tot cu o astfel de viteză pe o autostradă, a fost arestat o lună, a primit amendă 20.000 de euro și i s-a confiscat mașina”, a mai spus el.
Titi Aur: Ministerul Transporturilor nu e interesat deloc de siguranță rutieră
„Ce se întâmplă la noi? Nimic! De ce? Pentru că sistemul nu prevede nimic în sensul ăsta și toată lumea spune: «nu e treaba mea. de ce să mă bag eu?»
Poliția, că nu are pârghii pentru asta. Ministerul Transporturilor nu e interesat deloc de siguranță rutieră.
Primăria, la fel. Nu am atribuții, nu mă bag. Atunci, nefuncționând sistemul, când nu funcționează acest consiliu interministerial și acele comisii de siguranță rutieră care ar trebui să fie juniorii de la acest consiliu în plan local în fiecare județ, nefuncționând sistemul, nu se pot pune de acord niciodată și nu va funcționa sistemul”, a afirmat el.
Titi Aur cere președintelui sau premierului să ia măsuri pentru siguranța în trafic. „Suntem într-un război continuu”
„Singura soluție pentru noi este ca cineva de la vârful statului, un președinte sau un premier să-și dorească acest lucru și să spună: «de mâine trebuie să facem asta», pentru că suntem într-un război continuu.
Ne tot pregătim pentru războiul din Ucraina, să nu vină rușii peste noi (...) băgăm bani în înarmare, dar războiul care se derulează zi de zi. Noi avem accidentul la un minut, la un minut și 20 de secunde avem un accident, o tamponare, nu neapărat cu victime.
Avem cele mai multe victime, cei mai mulți morți, cei mai mulți răniți. Consumăm șapte miliarde de euro de la bugetul statului, cheltuieli sociale, și încă vreo trei miliarde prin sistemul de asigurări, 1,7 miliarde despăgubiri. Noi plătim pentru tot sistemul în jur de trei miliarde”, a afirmat Titi Aur.
Ce greșeală i-a fost fatală tinerei spulberate pe trecerea de pietoni
„Tot legat de educație, acea tânără mămică - Dumnezeu să o odihnească - este complet nevinovată din punct de vedere legal, dar, din păcate, este vinovată din puncte de vedere al deplasării în siguranță”, a afirmat Titi Tur.
„Privirea pietonului trebuie să se intersecteze cu privirea conducătorului auto care a oprit”
Expertul în conducere defensivă a enumerat care sunt condițiile pentru a putea traversa în condiții de siguranță strada.
„Când treci strada, ar fi trebuit să o fi învățat școala, dar nu a învățat-o - se vede - că trebuie să îndeplinești patru condiții.
- Condiția unu - să fii pe trecerea de pietoni.
- Condiția doi - să fie semaforul pe verde dacă e semaforizată trecerea.
- Condiția trei și cea mai esențială, din punctul meu de vedere, să te asiguri că mașina sau mașinile care vin au oprit, pentru că mașinile s-ar putea să nu oprească pentru că cel de la volan nu e atent, se uită în telefon, nu îi ține frâna, e băut, e drogat, e sinucigaș, e criminal. Are un motiv să nu oprească. Nu pot să trec strada fără să mă uit, trebuie să mă asigur.
- Condiția numărul patru - privirea pietonului trebuie să se intersecteze cu privirea conducătorului auto care a oprit”, a spus Titi Aur.
„Pentru că s-ar putea ca ăla să plece, să nu mă fi văzut că mai trec și eu, în special, la mașinile înalte. La camioane, s-ar putea să treacă unii, să se uite șoferul după cei care trec către stânga și când mai trece încă unul să nu-l vadă. Trebuie să se intersecteze privirea”, a adăugat el.
Titi Aur: Ministerul Educației nu vrea să audă de educație rutieră
„Sunt lucruri care se învață în toată lumea civilizată, în sistemul de educație, la școală. La noi nu se pune problema. Ministerul Educației nu vrea să audă de educație rutieră, așa cum nu vrea să audă de multe alte feluri de educație.
Atunci, avem tineri needucați care merg cu trotineta. Avem și la acest capitol foarte mulți morți și răniți cu trotineta”, a mai spus fostul pilot.
Expert în conducere defensivă: Pe trecerea de pietoni ai doar dreptul să treci. Nu înseamnă că ți se acordă prioritate
„Avem oameni care se aruncă pe trecerea de pietoni pentru că ei consideră că pe trecerea de pietoni sunt protejați. Atenție! Nu te protejează nimeni!
Pe trecerea de pietoni ai doar dreptul să treci și ar trebui să ți se acord prioritate. Nu înseamnă că ți se acordă prioritate”, a mai precizat Titi Aur.
„Sistemul doarme și nu face nimic”
„Cel care a făcut această crimă, până la urmă, va face închisoare sau acum este arestat. Nu încălzește cu nimic pe cei din familia victimei, pe apropiați, soț, părinți, rude, frați, tot grupul din jurul unei persoane vătămate. Nu mai ajută pe nimeni.
Acel tânăr este o victimă a sistemului, acea tânără este o victimă a sistemului, dar sistemul doarme și nu face nimic!”, a concluzionat el.
Șoferul acuzat de producerea accidentului mortal, arestat preventiv
Şoferul în vârstă de 20 de ani care a accidentat mortal o femeie pe Şoseaua Berceni şi a rănit grav fetiţa acesteia a fost arestat preventiv pentru ucidere din culpă, a decis marţi Judecătoria Sectorului 4.
Luni după-amiază, un tânăr de 20 de ani, aflat la volanul unui autovehicul pe Şoseaua Berceni, a spulberat pe trecerea de pietoni o femeie în vârstă de 35 de ani, care traversa strada cu un cărucior în care se afla fetiţa ei de doi ani, potrivit Agerpres.
În urma impactului, femeia a fost proiectată în alte două maşini care circulau pe banda din sens opus, iar căruciorul a fost aruncat pe o distanţă de aproximativ 40 de metri.
Femeia a murit la faţa locului, în timp ce fetiţa a fost transportată de urgenţă la spital, fiind diagnosticată cu traumatism cranian, leziuni cervicale, fractură de femur şi contuzii la torace şi abdomen. Medicii au reuşit să-i salveze viaţa, copilul fiind în stare stabilă.
În presă au apărut imagini filmate de o cameră montată pe bordul maşinii conduse de tânărul de 20 de ani. După ce trece de intersecţia de la Apărătorii Patriei, în direcţia fostei platforme IMGB, maşina respectivă trece de pe banda 1 pe banda 2, depăşeşte în viteză două maşini şi apoi o loveşte pe femeia care apare dintre vehiculele oprite în coloană pe banda din sens opus.
Şoferul a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind zero.