Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

Cafeneaua premiată de Google cu ”Recenzia de aur” din Cluj, care susține persoanele cu dizabilități

Publicat de: Dana Coțovanu

Premiată de Google cu Recenzia de Aur după doar doi ani de activitate, cafeneaua Cofeels este una dintre cele mai apreciate afaceri din țară, datorită faptului că oferă locuri de muncă persoanelor cu dizabilități, dar și pentru că direcționează 90% din profit către cauze sociale.

Lucian  a avut ideea de a deschide o cafenea când locuia în satul Alexandru cel Bun, din județul Iași. Pe atunci era un mare fan al serialului serialul Friends unde a observat că în jurul unei cești de cafea se poate crea o adevărată comunitate.

Lucian Butnaru: ”Eu când eram mic voiam să mă fac musafir, dar am ajuns să fiu gazdă. Bine ai venit la Coffeels.”

Mai târziu, Lucian a venit la Cluj-Napoca unde a studiat asistența și economia socială, domenii care l-au ajutat să vadă oportunitatea într-o afacere inedită - o cafenea unde prioritatea de angajare o au persoanele cu deficiențe de vedere sau dizabilități. A reușit să dea viață proiectului cu ajutorul fondurile europene.

Lucian Butnaru: ”Foarte mulți prieteni de-ai mei mi-au povestit că le este greu să-și găsească un loc de muncă  chiar am în minte un exemplu concret de persoana care vreo 8 luni a aplicat la joburi și nu s-a angajat, o persoana nevăzătoare.”

Un exemplu pozitiv pentru alți antreprenori

În ciuda faptului că este administrator, lucrează cot la cot alături de echipa sa. Mihai este unul dintre ei, are 35 de ani și este barista de la începuturile cafenelei. Acesta a învățat meseria de barista pas cu pas, iar azi este deja specialist.

Edith, clientă: ”Cunosc conceptul din Germania de unde vin și îmi place foarte mult și susțin dacă pot și ar trebui puțin mai mult mediatizat.”

Adoptată pentru a promova și dezvolta afacerile sociale care au un impact pozitiv asupra comunităților din România, legea întreprinderilor sociale ar trebui să susțină acest model de business. Realitatea, însă, arată contrariul.

Cristina Pojoga, consultant senior fonduri europene: ”Apropo de costurile suplimentare de care vorbeam, pe care un business social le are, spre exemplu, de a asigura servicii de consiliere, de informare suplimentară, inclusiv faptul că trebuie să fim conștienți că în cazul anumitor persoane cu vulnerabilitate, ele nu au aceeași productivitate a muncii așa cum are un angajat obișnuit. Toate lucrurile astea în momentul ăsta nu sunt acoperite de facilitățile și de legislația din România.”

Specialiștii spun că o astfel de întreprindere socială poate să dea rezultate pe termen lung, însă are nevoie de susținerea activă a oamenilor și a statutului, astfel încât să devină un exemplu pozitiv pentru alți antreprenori.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE