Blocarea strâmtorii Ormuz de către Iran ar putea afecta și România. „Se va vedea cu siguranță și în prețul combustibilului destul de repede”

Iranul amenință cu blocarea strâmtorii Ormuz. Comandantul Gărzilor Revoluționare a declarat pentru presa locală că Teheranul analizează închiderea strâmtorii, una dintre cele mai vitale artere petroliere ale lumii.

Un astfel de scenariu ar avea consecințe grave pentru comerțul global. Și ar afecta inclusiv Europa, care importă petrol și gaz natural lichefiat din state precum Arabia Saudită, Qatar sau Emiratele Arabe Unite.

Blocada ar duce la creșterea bruscă a prețurilor energiei și posibile penurii în țările europene dependente de combustibilii din Orientul Mijlociu.

De ce este importantă strâmtoarea Ormuz

Situată între Golful Persic și Golful Oman, Strâmtoarea Ormuz este o rută maritimă îngustă, dar esențială, prin care trece zilnic aproape o treime din comerțul mondial cu petrol, adică între 17 și 20 de milioane de barili de țiței. Aproximativ 70% din volumul de petrol tranzitat prin această strâmtoare ajunge în Asia, în țări precum China, Japonia, India sau Pakistan, conform Agenției Internaționale pentru Energie.

Ce efecte ar avea blocarea strâmtorii Ormuz asupra economiei globale

În direct la Euronews România, Adrian Codîrlașu, președinte Cfa România, a explicat că sunt multe țări, precum Arabia Saudită, Kuweit, Irak, Emiratele Arabe Unite care exportă petrol prin strâmtoarea Ormuz.

„Problema e că ar împiedica și alte țări să exporte petrol. Ar însemna un preț mai mare pentru petrol. Ar însemna o reducere a ofertei, implicit lucrul acesta va duce la prețuri mai mari pentru petrol. Cumva ar bloca o parte din petrolul care vine din Orientul Mijlociu către restul lumii”, a afirmat Codîrlașu, la Euronews România.

Analist: „Această creștere a prețului petrolului se va vedea cu siguranță și în prețul combustibilului din România destul de repede”

„Este o cantitate mare de petrol care trece prin acea strâmtoare (20% din petrolul comercializat la nivel mondial, n.r). Din cauza asta vedem și cum a reacționat prețul petrolului atunci când a început războiul dintre Israel și Iran. Au fost și creșteri de 12-13% imediat, apoi s-a mai redus, dar tot a încheiat ziua undeva spre 8% creștere a prețului petrolului.

Această creștere a prețului petrolului se va vedea cu siguranță și în prețul combustibilului din România destul de repede”, a mai afirmat analistul.

Adrian Codîrlașu: Și Rusia a încercat să folosească energia ca armă împotriva UE

„Ar putea să crească și mai mult (prețul petrolului, n.r). Și Rusia a încercat să folosească energia ca armă împotriva UE. Ne aducem aminte că prețul petrolului a fost și peste 100 de dolari barilul atunci când a început războiul Rusiei în Ucraina.

Mai putem vedea asemenea episoade, însă sunt și alți producători de petrol - și Canada, Norvegia și Statele Unite care pot crește producția pentru a compensa. Însă această compensare va veni în timp și nu va veni imediat. Vom avea prețuri mari.

Mai este și opțiunea de a nu fi lăsați militar de către alți să blocheze acea strâmtoare, pentru că e și a altor țări, nu doar a lor”, a mai precizat el.

Blocarea strâmtorii Ormuz ar putea afecta China și India

„E o problemă inclusiv pentru India și China faptul că nu va mai fi exportat petrol din acea strâmbătoare. Și aceste două țări pot avea probleme, în special India.

Pentru Arabia Saudită există (rute alternative, n.r) , dar mai este o problemă. De partea cealaltă este Yemen care de asemenea face piraterie și împiedică comerțul pe cealaltă rută. Și Israel și SUA au luat măsuri pentru a reduce pirateria în acea zonă. Pentru Kuweit, de exemplu, sau Emiratele Arabe Unite nu prea mai sunt”, a mai precizat el.

„E în interesul UE să nu fie blocată acel canal”

„De la începutul războiului din Ucraina, Uniunea Europeană se preocupă de a reduce dependența energetică, dependența de hidrocarburi. Această tranziție deja se întâmplă și produce efecte, însă încă mai este nevoie de petrol. Tranziția nu poate fi făcută foarte repede, ci durează. La nivelul UE, chiar și China, sunt cei mai serioși pentru a reduce dependența de hidrocarburi.

E în interesul UE să nu fie blocată acel canal și ar trebui să fie în același timp cu SUA, în a încerca să nu permită această blocare”, a concluzionat Codîrlașu.

Taguri

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE