Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Șantier pustiu pe o secțiune a autostrăzii Transilvania. România riscă să piardă bani din PNRR dacă lucrările nu avansează

Șantierele rutiere abandonate sunt primul semn că România riscă să piardă banii din PNRR. Tronsonul din Autostrada Transilvaniei care leagă Clujul de Oradea ar fi trebuit să fie gata la sfârșitul anului trecut.

Doar că lucrarea a fost oprită, iar pe șantier nici nu mai sunt muncitori. Problema ar fi terenul accidentat din acea zonă, însă autoritățile nu par să se grăbească să găsească o soluție pentru finalizarea proiectului.

Pe imaginile filmate de Asociația Pro Infrastructura nu se vede niciun muncitor pe secțiunea Nădăşelu-Zimbor-Poarta Sălajului din A3. Cei aproape 43 de kilometri ar fi trebuit să fie gata la sfârșitul anului trecut, însă șantierul a fost închis după o alunecare de teren.

Licitația, finalizată cu o singură ofertă

Astfel, a apărut necesitatea unor lucrări noi pentru stabilizarea terenului. Licitația pentru această nouă lucrare s-a finalizat cu o singură ofertă.

”Teoretic, în cel mai fericit caz, contractul ar putea să fie semnat în aprilie, dar nu e nici pe departe o certitudine că ar fi semnat luna viitoare. Și acest contract ar urma să prevadă o perioadă de proiectare și execuție de 2 ani și trei luni, deci să spunem că o să fie semnat în aprilie, cel mai fericit.

Cât până vine ordinul de începere, mai durează măcar o lună, dacă nu chiar două, și înseamnă că prin vară ar putea să se apuce de proiectare. Ca să nu pierdem banii din PNRR, ar trebui această autostradă să fie gata finalizată, inaugurată în a 2-a parte a lui 2026”, a declarat Ionuț Ciurea, Asociația PRO Infrastructura.

Pentru Autostrada Transilvania planul prevede 1,3 miliarde de lei, bani din PNRR. La finalul anului trecut, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, spunea că România nu ar trebui să se bazeze pe eventuale amânări aprobate în Comisia Europeană.

”Nu putem conta prea mult pe flexibilizarea Comisiei Europene, pentru că în momentul de față presiunea financiara este foarte mare a bugetului UE si atunci parerea mea este ca fiecare dintre cei care au fonduri la dispozitie sa faca maximul posibil sa utilizeze fondurile, pentru ca cele care raman nefolosite sau sunt putini avansate vor fi primele care vor fi mutate catre alte proiecte care au nevoie de finantare”, a declarat Adina Vălean, comisar Transport.

Proiectele pentru autostrăzi, finalizate până în decembrie 2026

Guvernul României a introdus în PNRR patru proiecte mari de autostrăzi. Toate ar trebui finalizate până pe 31 decembrie 2026. Până la acel moment, însă, mai trebuie atinse două obiective.

Contractele pentru lucrări ar fi trebuit semnate cel târziu în 2023, iar jumătate dintre lucrări trebuie să fie gata până la sfârșitul anului 2024.

Dacă oricare dintre aceste două praguri nu e atins, atunci proiectele vor fi suspendate, iar banii decontați până atunci trebuie returnați.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE