Două stații noi de metrou inaugurate la Roma au fost transformate în adevărate muzee subterane. Zeci de exponate istorice descoperite în timpul lucrărilor la linia de metrou, care trece chiar prin centrul istoric al capitalei italiene, sunt acum expuse și pot fi admirate de călători.
Una dintre stații este amplasată la mare adâncime sub cel mai emblematic monument din perioada imperiului roman, Colosseumul. Prin urmare, arhitectura și amenajările din stație sunt o combinație dintre modernitatea high-tech și epoca antică. Navetiștii, dar și turiștii, pot vedea obiecte din perioada societății romane antice, printre care vase, dar și ruinele unei piscine și ale unei cazarme. Iar pe monitoarele amplasate în stație rulează filme din timpul lucrărilor și săpăturilor pentru salvarea artefactelor istorice.
Marco Cervone, șef de șantier: „Adevărata provocare a fost cu siguranță să construim această stație într-un context arheologic atât de important ca cel al Via dei Fori Imperiali, precum și într-o zonă cu o cantitate foarte mare de apă subterană. Să păstrăm toate descoperirile arheologice din timpul săpăturilor, dar și ceea ce se află la suprafață.”
Muncitorii au avut ocazia, pe măsură ce lucrările înaintau, să fie martori la o adevărată incursiune în timp, în cei trei mii de ani de civilizație romană. În aceste condiții, provocările inginerești au fost pe măsură. Pentru a nu distruge comorile arheologice, inginerii au trebuit să apeleze la tehnici mai rar folosite la construcția unei linii de metrou, inclusiv de înghețare a solului.
Elisa Cella, arheolog, Parcul arheologic Colosseum: „Săpăturile efectuate lângă Colosseum au scos la lumină descoperiri excepționale. În special, am ales să conservăm, să localizăm și să expunem aici, în stație, o parte a unui Domus (casă) din epoca republicană. Acest tip de case au fost folosite până în secolul I d.Hr., până la marele incendiu din Roma din timpul împăratului Nero. Iar ceea ce vedeți în spatele meu este așa-numitul Balneum, adică o mică baie privată, un adevărat spa.”
Noua linie de metrou este prevăzută cu 31 de stații, iar lucrările urmează să fie finalizate în anul 2035. Însă, deoarece șantierul trece prin zona istorică a Romei, lucrările sunt de multe ori întârziate pentru a face loc săpăturilor arheologice. Costul total al proiectului de infrastructură modernă este de aproape 7 miliarde de euro.
