Retailerii nu vor plafonare, dar se conformează deciziei Guvernului. Premierul Bolojan: Astfel de decizii nu le luăm pe picior

Reprezentanții marilor lanțuri de magazine se vor conforma deciziei Guvernului, dacă va fi prelungită măsura de plafonare a adaosului comercial la produsele de bază. Este concluzia transmisă de Executiv, după discuțiile de vineri de la Palatul Victoria, dintre retaileri și premier. Întâlnirea vine după ce Ilie Bolojan anunța la Euronews, că, o decizie finală privind adaosul comercial, va fi luată săptămâna viitoare. Până atunci, măsura întreține tensiunile din Coaliție.

Două ore au vorbit reprezentanții marilor lanțuri de magazine cu premierul. La final, Guvernul a transmis, printr-un comunicat că, în principiu, retailerii „nu sunt de acord cu intervenția statului în economie, inclusiv prin plafonarea adaosului comercial pentru produsele alimentare, ÎNSĂ ținând cont de situația actuală, se vor conforma deciziei Guvernului în această privință.”

Întâlnirea de la Palatul Victoria vine la o zi după ce premierul Ilie Bolojan, declara, în exclusivitate pentru Euronews, că Executivul adună date din piață pentru a evalua impactul plafonării și că verdictul va fi comunicat săptămâna viitoare.

Ilie Bolojan, premierul României: „Astfel de decizii nu le luăm pe picior. Cea de prelungire a fost luată într-adevăr imediat, în automat, pentru că era la trei zile de la instalarea Guvernului și nu am mai putut face studii. Acum adunăm toate datele din piețe. Vedem care a fost evoluția, vedem care va fi reacția marilor distribuitori vizavi de ce estimează dânșii că s-ar întâmpla și în funcție de toate aceste date vom lua o decizie pe care o vom comunica săptămâna viitoare.”

În ultimele săptămâni, continuarea sau stoparea plafonării a aprins spiritele în interiorul Coaliției. Oficial, măsura ar trebui să expire la final de septembrie, iar de la 1 octombrie magazinele să revină la adaosuri libere.

PSD vrea prelungirea plafonării TVA pentru alimentele de bază

PSD insistă însă ca măsura să fie prelungită până la sfârșitul anului, avertizând că, altfel, prețurile ar exploda odată cu creșterea TVA-ului la 11% pentru alimente. Social-democrații fac apel chiar la liberali să-l convingă pe premier să decidă continuarea măsurii, iar dacă Bolojan nu va face acest lucru, PNL să susțină alături de PSD în Parlament, o lege care să mențină plafonarea.

Octav Vasilescu, jurnalist Euronews: „Inflația ar crește din nou spre 15%, după cum susține ministrul Agriculturii, Florin Barbu, bazându-se pe datele de la INS. În replică însă, premierul Ilie Bolojan consideră că marile magazine pot veni cu o creștere a adaosului comercial pentru produse nealimentare, cum s-a întâmplat, de exemplu, în cazul detergenților, și atunci schema de ajutor să nu mai fie la fel de utilă pentru consumator.”

Lista produselor cu adaos comercial plafonat conține 17 alimente. Între acestea se numără: pâinea albă, laptele de vacă, untul, smântâna, ouăle, făina, dar și carnea proaspătă, uleiul de floarea soarelui, fructele și legumele proaspete.

În încercarea de a afla cum a schimbat plafonarea prețurile, am făcut un exercițiu și am studiat datele INS și pe cele din Monitorul Prețurilor, pe un singur produs.

Octav Vasilescu, jurnalist Euronews:Ne uităm acum peste cum a evoluat prețul laptelui de vacă, în ultima perioaă. De exemplu, înainte de introducerea plafonării adaosului comercial, prețul pentru un litru de lapte era de aproximativ sub 8 lei pe litru, mai apoi prețul a scăzut ușor până la 6 lei și 81 de bani, iar acum, potrivit celor mai pesimiste simulări, prețul ar putea ajunge la 8,44 lei dacă de la 1 octombrie va fi eliminată plafonarea adaosului comercial.”

Expert, despre măsura plafonării TVA: Oamenii nu trăiesc numai cu 18 produse de bază

Specialiștii spun că și alte țări au cochetat sau chiar au introdus plafonarea pe adaosul comercial la produsele de bază, iar efectul nu a fost cel scontat.

Dan Swartz, consultant fiscal: „Ceea ce se pierde acolo unde marjele comerciale sunt plafonate se regăsește în prețul celorlalte produse. Oamenii nu trăiesc numai cu 18 produse de bază, ci cu multe altele ale căror prețuri, printre altele, sunt influențate de aceste plafonări, fapt demonstrat de nimic altceva decât de datele Băncii Naționale.

Plafonarea adaosului comercial la produsele de bază a fost introdusă în România în iunie 2023, în primul mandat al premierului Marcel Ciolacu. În prezent, adaosul este limitat la cel mult 20% pentru procesatori și distribuitori și 5% pentru magazinele de retail.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE