„Patriotismul comercial” pare să le fie rezervat doar oamenilor de rând. Politicienii care îi îndeamnă pe români să cumpere produse autohtone nu-și urmează principiul. În timp ce se filmează în piețe, printre producători locali, poartă haine și accesorii de import. Specialiștii atrag atenția că izolarea comercială, promovată ca soluție pentru deficit, este o formă de populism și nu aduce stabilitate economică.
Ministrul Agriculturii: anti-avocado, dar în costum de import
Spațiul public abundă de imagini cu politicieni care se înghesuie să cumpere produse românești, îmbrăcați în branduri străine. În cea mai recentă conferință de presă, ministrul Agriculturii a susținut o tiradă anti-avocado și brânză franțuzească, îmbrăcat însă într-un costum de import, potrivit analizei stiliștilor contactați de Euronews România.
Florin Barbu, ministrul Agriculturii: „Dacă vrem să mâncăm avocado și nu vrem să mâncăm brânză și roșiile de la țăranii români, sigur că deficitul, balanța comercială va crește. Nu puteți să-mi spuneți că dumneavoastră mergeți într-un magazin de retail sau o piață din România și nu găsiți brânză de vacă sau de oaie românească.”
Aceiași social-democrați, autori ai campaniei „Cumpără Românește”, menită să încurajeze consumul de produse autohtone, sunt notorii pentru sutele de mii de euro investite în haine, accesorii și mașini de lux din străinătate.
Președintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, deține un ceas elvețian al cărui preț de catalog poate ajunge până la 60.000 de euro.
Ne amintim, de altfel, imaginile cu pantofii italienesti cu talpă roșie, de 750 de euro perechea, purtați de actualul lider PSD și de predecesorul său, Marcel Ciolacu.
Iar imagini reprezentative pentru dublul standard al patriotismului comercial vin și din tabăra liberalilor.
Rares Bogdan, europarlamentar PNL: „V-am zis că o să le pun pe Facebook și pe Instagram ca să vă convingeți că nu le-am luat doar de dragul de a le lua și că le voi folosi. Le vedeți, da?!”
Cristian Păun, profesor de economie: „Împopoțonat cu produse extrem de scumpe aduse din import te duci să cumperi românește și să spui că susții economia românească, asta arată că politicienii nu cred nici măcar ei în prostiile pe care le emană. O parte din calitatea vieții și din bunăstarea pe care o avem astăzi se datorează deschiderii pe care o are România față de avocado, față de banana, față de mașini mai bune… Gândiți-vă că insulele sunt cele mai subdezvoltate, pentru că, natural, sunt izolate de alte comunități.”
Nici opoziția nu face excepție
Nici opoziția nu face notă discordantă. În februarie, partidul AUR și Călin Georgescu au îndemnat românii să boicoteze supermarketurile și să cumpere doar de la producătorii români. Georgescu și soția sa Cristela au purtat geci nemțești la piață, în valoare de aproximativ aproximativ 350 de euro.
Cristian Păun, profesor de economie: „Balanța comercială se echilibrează nu prin ceea ce consumăm noi, ci prin ceea ce producem mai mult, astfel încât să putem să și exportăm din ceea ce producem. Problema deficitului de balanță comercial ține în primul și în primul rând de competitivitatea producătorilor. Iar bătălia cu așa ceva nu se face cu naționalism, cu steagul României, cu imnul României.”
Analistul subliniază că soluția pentru corectarea deficitului nu ține într-atât de obiceiurile alimentare ale românilor, cât de capacitatea producătorilor autohtoni de a exporta.
Iar dacă ar fi să alegem roșiile în locul avocado, așa cum îndeamnă ministrul Agriculturii, trebuie să avem în vedere că doar în 2024, România a importat roșii de 166,7 milioane de euro, în timp ce importurile de avocado au însumat doar 51,71 milioane de euro