Nike a făcut 185 de milioane de dolari din NFT-uri. Mult peste Adidas, Dolce & Gabbana și Gucci la un loc

De Silviu Calangiu  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

Nike este brandul cu cele mai mari încasări din urma vânzării de NFT-uri. Conform unui studiu efectuat de Dune, o platforma care analizează tranzacții crypto, compania a vândut peste 67.000 de NFT-uri, pentru un total de 185 de milioane de dolari.

În top 10 intră și rivalii de la Adidas. Sunt pe locul 5, cu peste 51.000 de NFT-uri vândute și încasări de aproape 11 milioane de dolari. Frapează însă ecartul dintre Nike și urmăritori. Dolce & Gabbana, Tiffany și Gucci - branduri de lux, așadar - s-au strecurat între americani și Adidas, dar împreună adună numai 50 de milioane de dolari din NFT-uri. Cu precizarea că Tiffany a reușit totuși performanța de a încasa aproape 13 milioane de dolari vânzând 74 de tokens.

Succesul Nike vine în contextul în care piața NFT-urilor este în scădere abruptă: ne aflăm la capătul unei săptămâni cu doar 19.000 de tranzacții și o valoare totală de 6 milioane de dolari. În condițiile în care pe 29 august 2021, se tranzacționau 210.000 NFT-uri, pentru un total de 430 de milioane de dolari.

Nike, între transformare digitală și profit fără inovație în viața de zi cu zi

Experții în marketing sunt de părere că Nike, care se află în plin proces de reinventare digitală, a plănuit meticulos capitolul NFT al existenței. În primul rând, au cumpărat RTFKT Studios (citit Artifact) o companie menită să plaseze gigantul din Oregon în zona Web 3.0/ Metaverse/asset-uri digitale.

Apoi, s-au folosit de emulația stârnită în jurul acestor tranzacții - criticate, printre alții, de Bill Gates, dar cu item-uri precum colecția A Bored Ape vândute pe sume colosale - pentru a își crește și educa publicul: le-au permis fanilor să cumpere sneakerși virtuali și să îi personalizeze. Astfel încât îmbrățișarea NFT-urilor să devină un pas firesc. Chiar dacă pentru unele dintre ele, fanii au plătit și 134.000 de dolari, conform NY Times.

Totuși, în ceea ce privește vânzările fizice, lucrurile capătă altă nuanță. Cu vânzări estimate de 47 de miliarde de dolari pentru acest an, cinci procente peste 2021, Nike nu pare să depună la fel de multe eforturi în zona de inovație. Este drept, accentul merge în linie cu curentul retro de la nivel global, așa că pentru compania din Oregon a devenit mult mai profitabil să reitereze modele de succes în felurite împachetări sau apelând la colaborări.

Linia AirMax, Air Jordan 1, Air Force 1, Nike Dunks și multe, multe încălțări de legendă ies pe piață în număr relativ limitat. Pentru cei care nu îi pot comanda prin aplicația companiei, disponibilă în anumite teritorii - în România, de exemplu, nu - opțiunile sunt raffle-urile, tragerile la sorți din magazinele fizice, unde ajung doar câteva perechi (atunci când ajung), sau achiziția la preț de resell, de pe platforme precum StocX.

Distribuie

Taguri