Procesul de creare a noii strategii s-a desfășurat cu implicarea extinsă a instituțiilor responsabile de apărare și securitate, dar și cu aportul experților din mediul universitar, al organizațiilor civice și al centrelor de analiză.
Documentul final, rezultat după consultări multiple, a fost făcut public pentru observații, aceasta fiind prima Strategie Națională de Apărare care trece printr-o astfel de etapă înainte de a fi transmisă Parlamentului.
„Documentul nu este, prin urmare, despre statul român, ci despre obligațiile fundamentale ale instituțiilor publice față de cetățenii români. Mediul de securitate este diferit, fiind marcat de contestarea ordinii internaționale bazate pe reguli de către unele state guvernate autoritar, coroborat cu diminuarea capacității organismelor internaționale de a-și îndeplini vocația fondatoare.
În egală măsură, statele se confruntă cu manipularea informațională, schimbarea raporturilor economice ca urmare a protecționismului, lupta pentru resurse, sabotajul și perturbarea infrastructurii critice, precum și cu creșterea amenințărilor transnaționale și transfrontaliere. Î
n acest context, asigurarea securității cetățeanului și a întregii societăți reclamă o abordare transparentă și colaborativă, cu instituții funcționând într-o logică de cooperare onestă și responsabilă, deschise controlului cetățenesc și oferind, astfel, garanții reale că România devine un stat rezistent la șocuri interne sau externe, capabil să răspundă în mod adecvat noilor amenințări și riscuri de securitate”, subliniază președintele Nicușor Dan în document.
Conform materialului prezentat legislativului, strategia propune o perspectivă asupra unei Românii stabile și moderne, în care pacea și beneficiile ei sunt protejate, iar statul funcționează în interesul cetățenilor, prin instituții eficiente, deschise și dedicate interesului public.
Ideea centrală a strategiei este „independența solidară”, un principiu director în domeniile securității și diplomației. În baza acestui concept și în contextul celui mai tensionat climat internațional de la finalul celui de-al Doilea Război Mondial, România își propune să gestioneze riscurile actuale acționând în concordanță cu propriile obiective naționale, dar în același timp în strânsă cooperare cu statele partenere și aliate.
