Cel mai lung pod suspendat din lume va fi construit de Italia și va lega insula Sicilia de partea continentală. Lungimea totală va fi de 3,7 kilometri, iar construcția ar trebui să fie finalizată în 2032 sau cel mai târziu 2033, după spusele vicepremierului Matteo Salvini, care este și vicepremier.
Guvernul și-a dat acordul asupra proiectului de 13,5 miliarde de euro, care va fi inclus în bugetul pentru „cheltuieli cu apărarea”. Podul va contribui astfel la angajamentul luat de Italia față de NATO, de a aloca 5% din PIB pentru domeniul apărării și domenii conexe, în urma presiunilor lui Donald Trump, potrivit Euronews.com.
Italia a aprobat construirea celui mai mare pod suspendat din lume
În angajamentul Italiei față de NATO, din cei 5% din PIB, un procent de 1,5% poate fi cheltuit pentru investiții care au legătură cu apărarea, de exemplu în securitate cibernetică sau infrastructură. În plus, Sicilia găzduiește o bază NATO. Italia susține că podul ar forma un coridor strategic pentru mișcările rapide ale trupelor și desfășurarea de echipamente pe flancurile sudice ale NATO și l-a calificat drept „infrastructură de consolidare a securității”.
Podul va traversa strâmtoarea Messina și va avea câte trei benzi pe sens și o cale ferată în mijloc, cu o capacitate de a transporta 6.000 de mașini pe oră și 200 de trenuri pe zi.
Matteo Salvini a declarat că proiectul „va stimula dezvoltarea în sudul Italiei”, zonă care este mai săracă în comparație cu nordul țării. El a ridicat însă îngrijorări legate de securitate și mediu și chiar au fost unele proteste locale. Criticii susțin că acei bani ar putea fi folosiți în alte scopuri.
Un grup de peste 600 de profesori și cercetători a semnat, la începutul acestei veri, o scrisoare prin care se opune clasificării militare, menționând că o astfel de mișcare ar necesita evaluări suplimentare pentru a vedea dacă acesta ar putea rezista utilizării militare.
Oponenții spun, de asemenea, că acestă clasificare a podului l-ar putea transforma într-o țintă.
Grupurile de mediu au depus plângeri suplimentare la UE și și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul proiectului asupra păsărilor migratoare, menționând totodată că studiile de mediu nu au demonstrat că proiectul este „un imperativ public” și că „orice daune aduse mediului vor fi compensate.”
Decretul guvernamental inițial care reactiva proiectul podului includea o clauză care acorda ministerului de interne controlul asupra măsurilor antimafia.
Însă președintele italian Sergio Mattarella a insistat ca proiectul să rămână supus legislației antimafia care se aplică tuturor proiectelor de infrastructură la scară largă din țară, din cauza îngrijorărilor că acordul ad-hoc ar slăbi controalele.
Lucrările preliminare ar putea începe în această vară, iar construcția efectivă ar trebui să demareze anul viitor. Proiectul a fost atribuit unui consorțiu condus de WeBuild, un grup italian de infrastructură, care a câștigat inițial licitația pentru construirea podului în 2006, înainte de a fi anulat ulterior în 2013.
De-a lungul timpului s-a tot discutat despre un asemenea pod prin strâmtoarea Messina, iar diverse proiecte au fost aprobate și anulate de mai multe ori, începând cu anul 1969. Ideea construirii unei legături între Sicilia și continent datează din Roma antică. Actualul proiect a fost relansat de prim-ministrul Giorgia Meloni, în 2023.
„Nu este o lucrare ușoară, dar este o investiție în prezentul și viitorul Italiei, o provocare dificilă, dar sensibilă. E o infrastructură strategică pentru dezvoltarea sudului Italiei și a întregii țări”, a spus Meloni.
În prezent, cel mai lung pod suspendat din lume este podul Çanakkale, din Turcia, care are 3,3 km și a fost inaugurat în 2022. A fost construit tot de compania WeBuild și a fost realizat folosind modelul ingineresc conceput inițial pentru „Podul Messina”, cu un profil de aripă și o formă de platformă care seamănă cu fuselajul unui avion de vânătoare, cu deschideri pentru a permite vântului să treacă prin structură.
Compania a abordat și îngrijorările legate de construirea podului peste falia tectonică Messina, care a declanșat un cutremur uriaș în 1908. În acest sens, WeBuild a subliniat că podurile suspendate sunt structural mai puțin vulnerabile la forțele seismice și a menționat că astfel de poduri au fost construite în zone seismice active, inclusiv în Japonia, Turcia și California.
CEO-ul WeBuild, Pietro Salini, a declarat că Podul Messina „va schimba regulile jocului pentru Italia”.